Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسشنامههای خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ دادهاند. دادهها در چارچوب دو نظریهی کلاسیک آزمون و نظریهی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین پرسشنامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریهی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیمجیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این میباشد که نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعهی معلمان مدارس از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده نمود.
Machine summary:
به اين معنا که خودکارآمدي معلمان ميتواند بر موضوعاتي مثل : رفتار آنان در کلاس (هنسون ٨، ٢٠٠١؛ ميلنر و وولفک ٩، ٢٠٠٣)، تلاش در زمينه ي تدريس ، برنامه ريزي اهداف ، علاقه به يادگيري و وظيفه شناسي نسبت به کار (ميلنر و وول فک ، ٢٠٠٣)، آزادي بيان عقياد جديد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Self-efficacy 2- Bandura 3- Luszczynska, Gutiérrez-Doña & Schwarzer 4- Teacher Self-efficacy 5- Gavora 6- Yenice 7- Goddard, Hoy & Hoy 8- Henson 9- Milner و اشتياق بيش تر براي امتحان کردن روش هاي جديد براي برآورده کردن نيازهاي دانش آموزان (گيبسون و دمبو١، ١٩٨٤؛ استين و وانگ ٢، ١٩٨٨) برنامه ريزي و سازماندهي در سطوح بالا (ميلنر، ٢٠٠١)، موفقيت دانش آموزان (کاپرارا، باربارانلي، استکا و مالون ٣، ٢٠٠٦)، اصلاح کردن و بهبود بخشيدن عقايد خودکارآمدي خود دانش آموزان (اندرسون ، گرين و لوون ٤، ١٩٩٨) و کمک به دانش آموزان براي حل مشکلات شان از طريق رويکردهاي انسان دوستانه (امر و هيکمن ٥، ١٩٩١) تأثيرگذار باشد.
هم چنين بررسي ديدگاه ها و باورهاي خلاقانه دانش آموزان ميتواند در اثبات تلاش هاي مربيان و محققان براي افزايش ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Gibson & Dembo 2- Stein & Wang 3- Caprara, Barbaranelli, Steca & Malone Hudson 4- Anderson, Greene & Loewen 5- Emmer & Hickmen 6- Fisher & Williams 7- Lee & Kemple 8- Tierney & Farmer 9- Sternberg & Lubart 10- Choi 11- Carmeli & Schaubroeck 1 خلاقيت ، مفيد باشد و ابزاري براي سنجش ميزان خودکارآمدي خلاقيت معلمان باشد (بگتو، .
پس از آن لي (٢٠٠٨) در پايان نامه ي خود تحت عنوان رابطه ي ويژگيهاي شغلي، خودکارآمدي خلاقيت و خلاقيت در دانشگاه سون يت - سن ، اين ابزار را به کار برده و ضمن خصوصيات روان سنجي مناسب ، ضريب اعتبار قابل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Creativity Self-Efficacy Scale قبول و مدل تک عاملي با ٨ آيتم را گزارش و تأييد کرده است .