Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و روش نمونه گیری، خوشه ای تک مرحله ای بود که جامعه آماری ٣٠٦ نفر ونمونه ١١٨ نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هارتز و پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان TIss
ایندربیتزن و فوستر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و در سطح استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که : بین رفتارهای اجتماعی مطلوب با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. بین رفتارهای غیر اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. مهارت های اجتماعی به طور معنیدار قادر به پیش بینی انگیزه پیشرفت نمی باشند.
Machine summary:
Eliot رابطه مهارت هاي اجتماعي با انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه هفتم منطقه درودزن / ٤٥ عملا به واقعيت هاي بسيار متفاوت بر مي گردند که قرار دادن آنها در يک قالب يا در يک مفهوم عملياتي، بسيار دشوار است (موکيلي ،٥ ترجمه گنجي وپيکاني، ١٣٨٤).
با توجه به مطالب فوق اين پژوهش به دنبال پاسخ گويي اين سوال ميباشد که آيا بين مهارت هاي اجتماعي با انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه هفتم منطقه درودزن رابطه معناداري وجود دارد؟ 1.
در اين پژوهش که بر روي ٣٥٠ دانش آموز دبستاني در استراليا انجام شد نتايج اين پژوهش نشان دادکه يکي از شاخص هاي مهم در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مهارت اجتماعي است (کاظم زاده و هاشمي، ١٣٨٨).
نتايج اين پژوهش نشان داد بين مهارت هاي اجتماعي و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که ٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مهارت هاي اجتماعي رابطه معني داري با انگيزه پيشرفت تحصيلي دارد.
فرضيه ها ١- بين مهارت هاي اجتماعي با انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه هفتم منطقه درودزن رابطه معنا داري وجود دارد.
بررسي رابطه مهارت هاي اجتماعي و انگيزه پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر دوره ي متوسطه .
رابطه مهارت هاي اجتماعي با اضطراب امتحان و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه دوم متوسطه شيراز، پايان نامه کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد واحد مرودشت .