Abstract:
گرایش کارآفرینانه از مفاهیم اصلی در ادبیات کارآفرینی میباشد که نقش مهمی در ارتقای عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط ایفا مینماید. از طرف دیگر، ضرورت برندسازی نیز که در ادبیات بازاریابی مطرح شده است در سالهای اخیر توجه فعالان کسب و کار را به خود جلب نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی صورت پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی میباشد. پژوهشگران ابتدا چارچوب نظری برای سازههای پژوهش (گرایش کارآفرینانه، برندسازی و رشد کسب و کار) تدوین نمودند که به دلیل چند بعدی بودن مفهوم برندسازی، دو مولفه اصلی آن (جهتگیری برند و منابع برند) مورد استفاده قرار گرفت. سپس پرسشنامهای با مقیاس لیکرت پنج نقطهای تدوین شد و بین اعضای نمونه آماری (۱۳۳ شرکت کوچک و متوسط در شهرک صنعتی یزد) توزیع گردید. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار اسمارت پی.ال.اس با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به شیوه کمینه مربعات جزئی تحلیل شد و به کمک تکنیکهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، صحت فرضیات مطرح شده مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار و برندسازی، تاثیر مثبت و معنادار برندسازی بر رشد کسب و کار و نیز رابطه مثبت و معنادار گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار به صورت غیر مستقیم از طریق برندسازی میباشد. نتایج تحقیق علاوه بر آنکه از جهت نظری حائز اهمیت میباشند و ارتباط بین دو حوزه کارآفرینی و بازاریابی را برقرار میسازند، از جهت کاربردی نیز میتوانند راهگشای فعالان صنعت قرار گیرند
Machine summary:
بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی صفحات 57 تا 80 فرزاد فشارکی1 دریافت: 19/09/95 سعید صحت2 پذیرش: 07/02/96 سید محسن موسوی3 چکیده / گرایش کارآفرینانه از مفاهیم اصلی در ادبیات کارآفرینی می باشد که نقش مهمی در ارتقای عملکرد شرکت های کوچک و متوسط ایفا می نماید.
پژوهشگران ابتدا چارچوب نظری برای سازه های پژوهش (گرایش کارآفرینانه، برندسازی و رشد کسب و کار) تدوین نمودند که به دلیل چند بعدی بودن مفهوم برندسازی، دو مولفه اصلی آن (جهت گیری برند و منابع برند) مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین گرایش کارآفرینانه2 از سازه های پرکاربرد در پژوهش می باشد که اهمیت آن برای ارتقای عملکرد و رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط3 توسط پژوهشگران مطرح شده است ( & Filser2017 ,et.
پژوهشگران از آن رو این موضوع را برای پژوهش خود برگزیده است که با مرور پیشینه مطالعات انجام شـده در ایـن زمینه مشخص شد که برای آن که گرایش کارآفرینانه بتواند بر رشد کسب و کار و در پـی آن بر عملکرد بنگاه تأثیرگذار باشد، می بایست به شکل رفتاری قابـل رویـت بـرای مشـتریان ظـاهر شود که از نمودهای اصلی این امر در مقوله برندسازی مشاهده می شود.
Brand Resources تمرکز مطالعه حاضر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط است چرا که نقش این کسبو کارها در توسعه اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی به سرعت در حال رشد مـی باشـد کـه این امر حاکی از نیاز مبرم به پژوهش های نظری و تجربی در این زمینـه را بـیش از پـیش خـاطر نشان می سازد (درقندیان و کامرانی راد، 1395).
Laukkanen, T, Nagy, G, Hirvonen, S, Reijonen, H, & Pasanen, M.