Abstract:
باتوجه به اهمیت مهارتهای زندگی در حل مسائل بین فردی و بهبود سلامت روان دانشآموزان دبیرستانی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس، افزایش ابراز وجود و کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دوره دبیرستان انجام شده است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل اجراء گردید. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان فریدن که در سال تحصیلی 95 -94 در حال تحصیل بودند، تشکیل دادهاند. نمونهگیری در این پژوهش بصورت غیرتصادفی (در دسترس) بوده و آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ابراز وجود (قاطعیت) گمبریل و ریچی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصله از تحلیل نشان میدهد که در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر افزایش عزت نفس، افزایش ابراز وجود و کاهش پرخاشگری تفاوت معنیداری وجود دارد )05/0(P<. یافتههای این پژوهش نشان دهنده تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس، افزایش ابراز وجود و کاهش پرخاشگری میباشد.
According to the importance of life skills in solving interpersonal problems and improving mental health of high school students, current study done with the aim of examining the effect of life skills training on increasing self-esteem, increasing expression and reducing aggression of high school boy students. This research was carried out in a semi-experimental manner with pre-test & post-test design along with control group. The statistical population of the study have formed Frieden high school boy students who were studying in the academic year 94 -95. Sampling in this research was non-randomly (available) and subjects were placed in both experimental and control groups (each group 30 people). In this research, has been used from Bass & Perry's aggression questionnaire, Cooper Smith self-esteem questionnaire and Gambler and Richie's self-assertion questionnaire. For decomposition and analysis data is used the SPSS statistical software with analysis method multivariate covariance. Results from analysis shows that in both experimental and control groups in terms of increasing self-esteem, increasing expression and reducing aggression there is a significant difference (P <0.05). This research finding's is indicative the effect of life skills training, increasing self-esteem, increasing expression and reducing aggression.
Machine summary:
"جدول2) نتایج آزمون معناداری تحلیل کوواریانس برای مقایسه نمرههای پسآزمون با کنترل پیشآزمون رجوع شود به تصویر صفحه باتوجه به جدول 3 که نتایج آزمون آنالیز کوواریانس میباشد میتوان نتیجه گرفت که گروه (انسانی و تجربی) تأثیر معناداری بر روی عزتنفس عمومی، عزتنفس خانوادگی، عزتنفس اجتماعی، عزتنفس شغلی/تحصیلی و مقیاس دروغ برای مرحله پسآزمون پس از تعدیل اثر مرحله پیشآزمون دارند زیرا سطح معناداری برای گروه کمتر از 5 دهم درصد و برابر با صفر به دست آمده است.
جدول7) آزمون آنالیز کوواریانس برای زیرمقیاسهای پرخاشگری رجوع شود به تصویر صفحه ٭٭ معناداری در سطح 01/0 بحث و جمعبندی پژوهش حاضر شامل 3 فرضیه اصلی است که بحث در مورد نتایج به دست آمده در مورد آنها به ترتیب در ذیل آورده خواهد شد: فرضیه اصلی اول: آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزتنفس دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان فریدن تأثیر دارد.
بنابراین فرضیه مذکور تأیید میگردد و تفاوت معناداری در گروه تجربی و گروه انسانی در میزان ناراحتی یا اضطراب و واکنش یا رفتار فرد در برابر موقعیت دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان فریدن وجود دارد که نشان از تأثیر آموزش مهارت زندگی بر روی میزان ناراحتی یا اضطراب و واکنش یا رفتار فرد در برابر موقعیت است؛ بنابراین باتوجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت که هر چه نمره ابراز وجود کمتر باشد رفتار جرأتورزانه فرد بهتر شده است."