Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه ها (فرهنگ سازی، آموزشی، اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی)در ترویج ورزش دانشجویی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-95 بودند (15097=N). نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و نمونه آماری (370 =n) تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تعدیل شده عیدی وهمکاران (1393 ) مشتمل بر 42 سوال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشکده تربیت بدنی تائید و پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون الفای کرونباخ (0/96= a) محاسبه شد . از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی های فردی و از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی نقش چهارگانه رسانه در توسعه ورزش دانشجویی و از آزمون Tمستقل جهت مقایسه دیدگاه هاو از ازمون فریدمن جهت رتبه بند ی مولفه های چهارگانه رسانه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نقش چهارگانه رسانه ها با ترویج ورزش دانشجویی در سطح001/. ارتباط معناداری وجود دارد. وهمچنین بین دیدگاه مردان وزنان تفاوت معناداری وجود ندارد و بیشترین نقش رسانه ها در بخش فرهنگ سازی می باشد.و در بین رسانه ها تلویزیون بین مردان وهم زنان در اولویت اول قراردارد. رسانه ها به ویژه تلویزیون که در اولویت اول قرار دارد باید نگاهی ویژه به ورزش دانشجویی خصوصا در قسمت فرهنگ سازی داشته باشند تا بتوانند به وظیفه خود در راه ترویج ورزش دانشجویی عمل کرده باشند.
The present study aims to investigate the role of quartet of media (cultivating culture, training, informing, and encourage to social cooperation) in promotion of sport’s student. The study was descriptive survey, and carried out in field research. The sample population was the students of Shahid Chamran University of Ahwaz, year 94-95 (N=15097). The sampling was classification and the sample population was N=370. The instruments to gather information was Eidi et.al (1393) adjusted questionnaire, which includes 42 questions. The validity of the questionnaire has been approved by ten professors from faculty of physical education and sport sciences in Shahid Chamran University of Ahwaz. The validity of the questionnaire was calculated (a=0/96) by Cronbach's alpha. Descriptive statistic was used to describe the individual traits and Kolmogorov–Smirnov test was used to check whether the data was distributed normally. Pearson correlation coefficient was used to check the role of quartet of media in promulgation of sport’s student. An independent t-test was used to compare the viewpoints, and Friedman test was used in order to rank the components of quartet of media. The results show that there is a meaningful correlation between the roles of quartet of media and promotion of sport’s student at level of 0/001. There is no significant difference between men and women’s viewpoints. Among media, TV was the first choice of men and women. Media especially T.V in order to fulfill their responsibilities and to cultivate the culture must get a new look to sport’s student.
Machine summary:
Student Shahid Chamran University of Ahvaz Received: (2016/05/30) Accepted: (2016/12/17) چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانهها (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) در ترویج ورزش دانشجویی است.
نتایج تحقیق هنری و همکاران (1391) نشان داد بین نقش چهارگانه رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی ارتباط معناداری وجود دارد.
"بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش رسانههای جمعی در توسعه رشته ورزشی والیبال در دانشجویان علوم ورزشی"، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، مقاله 7، دوره 2، شماره 5، پاییز 1393، صص 63 ـ 59.
"بررسی تأثیر رسانهها بر ورزش همگانی و تفریحی"، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، مقاله 3، دوره 3، شماره 9، پاییز 1394، صص 31 ـ 38.
"مقایسه دیدگاه اساتید، کارشناسان رسانه و مشارکتکنندگان ورزش همگانی در مورد کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه و ترویج ورزش همگانی"، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، دوره 2، شماره 5، پاییز 1393، صص 50-42.
"بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش کشور"، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
"نقش اعتماد به رسانههای ورزشی در میزان اثرگذاری آن بر دانشجویان ورزشکار"، فصلنامه تحقیقات علوم ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، سال دوم، شماره 5، صص 89- 75.
"بررسی نقش رسانههای جمعی در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی"، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، دوره 1، شماره 2، صص 47-40.
"بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی"، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 9، صص180-168.