Abstract:
موضوع پژوهش پیشرو، نقش رسانههای جمعی در هدایت افکار عمومی در مواجهه با مخاطرة آبی است. هدف این تحقیق، بازنمایی وضعیت موجود منابع آبی کشور از یک سو و نشان دادن نقش رسانههای جمعی در جلوگیری از تشدید مخاطرة آبی در ایران از سوی دیگر است. برای این منظور در این تحقیق با 10 نفر از متخصصان حوزة کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین متخصصان رسانه و علوم ارتباطات مصاحبه عمیق انجام گرفت و با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری، نتایج تجزیهوتحلیل یافتهها در گروههای فرعی و اصلی دستهبندی شد. براساس یافتههای این تحقیق، اکنون ایران در حوزة آب در مرحلة مخاطره قرار دارد و به مرحلة بحران نرسیده است؛ بنابراین در این مقطع زمانی، نقش رسانههای جمعی بسیار پراهمیت است. رسانههای جمعی در مرحلة مخاطره، سه وظیفة مهم دارند: پیشگیری، آمادگی و پیشبینی. براساس یافتههای این تحقیق، در مرحلة پیشگیری رسانههای جمعی میتوانند فرهنگسازی، آموزش، نظارت و مطالبهگری را در دستور کار قرار دهند. در مرحلة آمادگی، آنها میتوانند همبستگی اجتماعی را با آموزش صحیح به شهروندان تعمیق دهند و در مرحلة پیشبینی نیز میتوانند به آگاهسازی مخاطبان در خصوص مخاطرات منابع آبی کشور مبادرت ورزند تا در کنار نهادهای متولی آب از فرو افتادن کشور از مرحلة مخاطره به مرحلة بحران آب جلوگیری کنند.
Introduction :The subject of this research is the role of mass media in water hazard for leading public opinion. The purpose of this research is to present the state of the country's water resources on the one hand and show the role of mass media in preventing the intensification of the water hazard in Iran on the other.
Materials and methods: In this research, 10 experts from the field of agriculture, environment, natural resources, as well as media and communications science experts have been used for deep interviewed. Then using open coding and axial coding and analyzing the findings in sub-groups and The main group.
Discus and Results: According to the findings of this study, Iran is now at hazard in the water sector and has not reached a crisis. So here the role of mass media is very important. Mass media at the hazard stage have three important tasks: prevention, preparedness and anticipation.
Conclusion :According to the findings of this research, in the process of preventing mass media, they can put culture, education, supervision and demand on the agenda. At the stage of their preparation, they can deepen social solidarity with proper education for the citizens, and in the stage of forecasting, they will be able to inform the audience about the country's water resources. According to the results of the research, the mass media, together with the water authorities, will prevent the country from catching the risk of a water crisis.