Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی شباهتها و تفاوتهای سیاستهای مجموعهسازی و روشهای ارائه خدمات اطلاعاتی “مجموعه تخصصی کتاب درسی “در کشورهای آلمان، کانادا و ایران است. روش: در این پژوهش شباهتها و تفاوتهای سیاستهای مجموعهسازی و روشهای ارائه خدمات اطلاعاتی کشورهای مذکور به منظور ارائه پیشنهادهایی کاربردی برای بهبود بخشیدن مجموعه تخصصی کتابهای درسی ایران به صورت کیفی با روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی سیاستهای فراهمآوری، ذخیره و بازیابی و روشهای ارائه خدمات اطلاعاتی پرداخته است. الگوی مورداستفاده زمینه تطبیقی، الگوی بردی است؛ و از تحلیل سند برای این مطالعه استفاده شده است. جامعه آماری مجموعه تخصصی کتابهای درسی در سه کشور موردمطالعه بوده است. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسشها از طریق وبسایت موسسه گئورگ آلمان، اویزی کانادا و اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و منابع مرتبط کشورهای مذکور بدست آمده است. یافتهها: نتایج تحلیل تطبیقی نشان میدهند که کشور آلمان، کانادا و ایران دارای مجموعه تخصصی کتابهای درسی هستند و تشابهات این مجموعههای تخصصی روند شکلگیری، وابستگی سازمانی، تعیین مأموریت خاص؛ ارائه خدمات حضوری به کاربران و محدودیت گردش منابع، استفاده از فهرستهای رایانهای و نرمافزار کتابشناختی در شیوه ذخیره و بازیابی است و در شیوه ردهبندی و ارائه خدمات اطلاعاتی تفاوت اساسی وجود دارد. خدمات اطلاعاتی ازجمله خدمات مرجع، انتشار تازهها، تدوین کتابشناسی و برگزاری کارگاه آموزشی، خدمات گفتگوی الکترونیکی و رایانامه ازجمله خدمات متفاوت است. نتیجهگیری: اصلاح و بازنگری در سیاستهای اطلاعاتی مجموعه تخصصی کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نظر ضروری می رسد.
Machine summary:
یافته ها: نتایج تحلیل تطبیقی نشان می دهند که کشور آلمان ، کانادا و ایران دارای مجموعه تخصصی کتاب های درسی هستند و تشابهات این مجموعه های تخصصی روند شکل گیری ، وابستگی سازمانی، تعیین مأموریت خاص ؛ ارائه خدمات حضوری به کاربران و محدودیت گردش منابع ، استفاده از فهرست های رایانه ای و نرم افزار کتاب شناختی در شیوه ذخیره و بازیابی است و در شیوه رده بندی و ارائه خدمات اطلاعاتی تفاوت اساسی وجود دارد.
تفاوت ها و شباهت ها شیوه فراهم آوری مجموعه تخصصی کتاب درسی کشورهای موردمطالعه کدام است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Ontario Textbook Collection الف ) تشابهات شباهت های بسیاری در فراهم آوری بین ایران و کانادا وجود دارد با توجه به سیاست های فراهم آوری و تهیه منابع سازمان های مادر برای تأمین منابع مجموعه ها را روزآمد می کنند یا برای تأمین آن برنامه هایی دارند.
1. Ontario Institute for Studies in Education University of Toronto OISE الف ) تشابهات با توجه به اینکه مجموعه های تخصصی به عنوان بخشی از کتابخانه ها هستند، شیوه ذخیره و بازیابی کتاب های درسی با استفاده از فهرست های رایانه ای الکترونیکی و استفاده از نرم افزار کتاب شناختی است و کتاب های درسی فهرست نویسی و رده بندی شده اند و همه کشورها از سیستم الکترونیکی تحت شبکه استفاده می کنند.