Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت سود مبتنی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است؛ که برای جمع آوری مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانه ای با استفاده از کتاب، مقالات و پایان نامه ها و برای جمع آوری اطلاعات آماری از صورت های مالی و یادداشت های همراه آن استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش روش پانل بوده و جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار
EVIEWS8 استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت سود مبتنی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدیارتباط معنی داری وجود ندارد.
Machine summary:
com چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت سود مبتنی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است؛ که برای جمعآوری مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانهای با استفاده از کتاب، مقالات و پایاننامهها و برای جمعآوری اطلاعات آماری از صورتهای مالی و یادداشتهای همراه آن استفادهشده است.
نتایج پژوهش بیانگر این است که بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت سود مبتنی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدیارتباط معنیداری وجود ندارد.
چنانچه مدیران از طریق اعمال اختیارات خود در زمینه گزینشهای حسابداری در گزارشگری مالی انگیزههایی برای گمراه کردن استفادهکنندگان صورتهای مالی داشته باشند، احتمال دستکاری یا مدیریت سود وجود دارد (پاتریک<FootNote No="238" Text="atrick, 2016.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین کیفیت سود (ناشی از معیار اقلام تعهدی مدیریت سود) با مسئولیت اجتماعی شرکت رابطه معنیداری وجود دارد.
در این پژوهش بهمنظور بررسی کیفیت سود از معیارهای اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت سود با استفاده از فعالیتهای واقعی پرداختند، همچنین معیارهای مسئولیت اجتماعی شرکتها شامل مکانیسمهای حاکمیت شرکتی، انجمن، تنوع، روابط کارمندان، محیط و حقوق انسانی است.
نتایج این تحقیق نشان داد که معیارهای مسئولیت اجتماعی شرکت منجر به کاهش مدیریت سود و بهبود کیفیت سود حسابداری شرکتها میشود.
خواجوی و همکاران (1390)، در تحقیق خود به بررسی رابطه بین مدیریت سود و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1381-1387 پرداختند.
Corporate Social Responsibility and Earnings Quality: International Evidence, The International Journal of Accounting (2015), http://dx.