Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و چسبندگی هزینه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. جهت این منظور شاخص های هرفیندال - هیرشمن، لرنر، لرنر تعدیل شده و کیوتوبین به عنوان معیار – اندازه گیری رقابت در بازار محصول استفاده شده و از مدل اندرسون ( 2003 ) جهت اندازه گیری چسبندگی هزینه ها استفاده شده است. از رگرسیون چند متغیره اقدام به آزمون فرضیه های پژوهش شده است. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 69 شرکت طی سالهای 1388 - 1394 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهد که شاخص هرفیندال - هیرشمن، شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده باعث شدت چسبندگی هزینه ها یا به عبارتی صحیح تر میزان رقابت در بازار
محصولات باعث کاهش چسبندگی هزینه ها (به دلیل اینکه شاخص های هرفیندال هیرشمن، شاخص لرنر و شاخص لرنر - تعدیل شده معیارهای معکوسی از رقابت در بازار محصولات هستند) می شود. علاوه بر این بین شاخص کیوتوبین و چسبندگی هزینه های اداری و فروش رابطه معناداری وجود نداشت.
Machine summary:
بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و چسبندگی هزینه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اعظم اعلایی دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری.
com چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و چسبندگی هزینه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
با توجه به مبانی نظری بالا مساله مهم رقابتی بودن بازار سرمایه میباشد که با توجه به این تحقیق که هدف آن بررسی ارتباط رقابت بازار محصول و چسبندگیهای هزینه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
با بررسی ارتباط بین رقابتی بودن بازار محصول و چسبندگی هزینه و تعیین ارتباط بین این متغیرها میتوانیم به استفادهکنندگان و تصمیمگیران بازار، اطلاعات جدیدتر و مازاد بر اطلاعات قبلی ارائه نماییم تا آنها با ریسک کمتری تصمیمگیری نمایند با توجه به جستجوهای انجام شده در منابع داخل کشور تحقیقی که مستقیماً به این موضوع بپردازد یافت نشده است بنابراین از این لحاظ امید است که این تحقیق بتواند کمک شایانی به بومیسازی دانش مالی و حسابداری در بازار سرمایه ایران بکند.
Management Accounting Research 2006; 17(2): 127- 140 Chen C, Lu H, Sougiannis T (2012) The agency problem, corporate governance, and the asymmetric behavior of selling, general, and administrative costs.
(2015)” Corporate governance, product market competition and dynamic capital structure” International Review of Economics and Finance 38 (2015) 44–55 Yasukata, K.
Wu-Lung Li and Kenneth Zheng (2016)” Product Market Competition and Cost Stickiness” Review of Quantitative Finance and Accounting, pp 1–31 Verdi R.