Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری) با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 56 نفر در بین دانش آموزان دختر و 56 نفر در بین دانش آموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمایش و 28 نفر در قالب گروه گـواه به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانش آموزان گروه آزمایش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به صورت گروهی قرار گرفتند؛ در این زمان دانش آموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند؛ و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت، پس آزمون و مجددا 2 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون (2001) با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرم افزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد پس از آموزش، میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس (01/ 0> p ) در مقایسه با گروه گواه به طور معنا داری افزایش یافته بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده شد، یعنی میانگین نمره امید تحصیلی در بین دختران بیش از پسران بود.
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش امید تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد.
Objective: The aimed present study was to compare the compare effectiveness of cognitive and meta-cognitive strategies to academic hope in girl and boy students.
Method: The present study Quasi-experimental (pre-test and post-test and follow-up design) with the control group. The study population was includes all students in second grade boys and girls of secondary school Khorramabad city in 2015-2016. Required sample in this study were، 56 individuals' girl students and 56 individuals' boy students. The samples in each gender were selected randomly، 28 individuals in the experimental group and 28 individuals in the control group.There for، were student experimental groups both gender، cognitive and meta-cognitive strategies trained.At this time not received training students the control group girl and boy.Ultimately، then each experimental and control group segregation to gender، were imposed to post-test and again two months later both groups were follow-up. The amount academic hope with scale of academic hope Campbell and Cowen (2001)، using analysis of variance with repeated measures and t-test with spss-19 were compared.
Results: Results showed، significantly increased the mean experimental group academic hope score both gender been compared to control group (p<0/01).Thealso، t-test results showed that among girls and boys students the effect of cognitive and meta-cognitive strategies trained to hope academic، there was a significant difference،the mean hope academic score in among girls more than boys.
Conclusion: The cognitive and meta-cognitive strategies training، impact to increase the hope academic.
Machine summary:
مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر The Compare Effectiveness of Cognitive and Meta Cognitive Strategies Education on Academic Hope of Girl and Boy Students عزت اله »دم پور١*، ليلا يوسف وند٢ و پروانه رادمهر٣ دريافت مقاله : ١٣٩٤/١٠/٢٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٥/١٢/١٧ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت .
همچنين نتايج آزمون t نشان داد که بين دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تأثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي، تفاوت معناداري مشاهده شد، يعني ميانگين نمره اميد تحصيلي در بين دختران بيش از پسران بود.
Retnowati, Ramadiyanti, Suciati & Viola 4.
Snyder, Hoza, Pelham, Rapoff, Ware, Danovsky & et al 6.
اين سؤال در ذهن محققان شکل گرفت تا مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر شهر خرم آباد را مورد بررسي قرار دهند.
به دنبال معنادار شدن تفاوت سه نمره پيش آزمون ، پس آزمون ، پيگيري در گروه ها، به بررسي مقايسه بين ميانگين اميد تحصيلي دو گروه دختر و پسر بعد از آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي که نتايج اين آزمون در جدول ٥ نشان داده شده است .
٤. بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر اميد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر شهر خرم آباد بود.