Abstract:
از مهمترین و ضروریترین نیازهای هر نظام آموزشی، برنامهریزی، تدوین، بررسی، تغییر و بهروزرسانی کتابهای درسی است چراکه تقویت بنیاد هر نظام آموزشی، وابسته به کیفیت و کمیت اطلاعاتی است که از طریق «رسانهای مهم و پرکاربرد» بهنام کتاب درسی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. بنابراین، ارزیابی کتابهای درسی برای ارتقا و ترسیم ویژگیهای کتابهای آینده امری ضروری است. از اینرو، تحقیق حاضر به ارزیابی کتاب «پراسپکت دو»میپردازد که در سالهای اخیر در پایة هشتم نظام آموزشی ایران (دوم متوسطه) جهت تدریس زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. در این بررسی، نظرات معلمان زبان انگلیسی هفت شهر اصفهان، همدان، کرج، سنندج، رشت، قروه و بروجرد بهوسیلةپرسشنامة ۶۵ سئوالی محققساخته گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفته است. بهمنظور حصول اطمینان از روایی و پایایی ابزار تحقیق، نخست پرسشنامة مذکور بهصورت آزمایشی در مقیاس محدود به اجرا درآمد و بر این اساس، ضریب پایایی پرسشنامه (آلفای کرانباخ برابر 9/0) ونیز روایی سازة آن از طریق تحلیل عاملی (تاییدی)تایید گردید. در مطالعة اصلی از میان 236 پرسشنامة توزیعشده، 200 نسخه توسط دبیران تکمیل شد و 38 نفر نیز در مصاحبهای نیمهساختارمند شرکت نمودند. نتایج حاصل از تحلیل کمّی و کیفی پرسشنامه و سئوالات مصاحبه نشان داد که دبیران زبان انگلیسی، کتاب حاضر را بهلحاظ محتوای زبانی مناسب و از نظر جنبههای ظاهری، فرهنگی، و نیز ایجاد شرایط واقعی برای استفاده از زبان هدف ضعیف ارزیابی کردهاند.
One of the most basic and essential necessities of every educational system is the development, evaluation and adaptation of textbooks. A key condition for safeguarding the foundations of any educational system is the quality and quantity of information that is made available to students through textbooks as an important and widely applicable educational media. Hence, textbook evaluation is of grave significance for the upcoming textbook development and revision projects. Against this background, the present study sets out to evaluate "Prospect II" as a textbook package designed for second grade high school English course in the Iranian public education system. For this purpose, a 65 item Likert scale researcher made questionnaire was developed and pilot tested. Based on the obtained data from the pilot study, the reliability index was found (α=0.9) to be highly acceptable. Moreover, confirmatory factor analyses confirmed the instrument as a valid questionnaire for the intended purpose. The questionnaire was distributed among 236 English teachers from Isfahan, Hamedan, Karaj, Sanandaj, Ghorveh, Rasht and Boroujerd, 200 of whom returned the completed questionnaire. Furthermore 38 English teachers sat for a semi-structured interview. Both quantitative and qualitative data analyses revealed that the teachers regarded the textbook as acceptable considering the language related content, however, they believed that the text is quite unacceptable and poor concerning physical and cultural aspects. Finally, the provision of authentic contexts of language use for the EFL learners was also found to be unsatisfactory.
Machine summary:
از ایـن رو، تحقیق حاضر به ارزیابی کتاب «پراسپکت دو»میپردازد که در سـال هـای اخیر در پایۀ هشتم نظام آموزشی ایران (دوم متوسطه ) جهت تدریس زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است .
نتـایج حاصـل از تحلیـل کمـی و کیفـی پرسـش نامـه و سئوالات مصاحبه نشـان داد کـه دبیـران زبـان انگلیسـی، کتـاب حاضـر را به لحاظ محتوای زبانی مناسب و از نظر جنبه های ظاهری، فرهنگـی، و نیـز ایجاد شرایط واقعی برای استفاده از زبان هدف ضعیف ارزیابی کرده اند.
مقدمه از آنجــایی کــه چگــونگی تنظــیم محتــوای کتــب درســی در تعیــین چگــونگی یــادگیری دانش آموزان مستقیما تأثیرگذار است (نیک نفس ، ١٣٩٢)، کارایی مطالب کتـاب هـایی کـه در سطح ملی مورد استفاده قرار می گیرند و به طور ویژه تناسب سطح محتوایی ایـن مطالـب با سطح درک و فهم و نیز نیازهای دانش آموزان باید قبـل و پـس از اسـتفاده مـورد ارزیـابی قرار گیرد؛ ارزیابی هایی که اگر به دقت انجام شوند می توانند از اتلاف وقت و سـرمایه هـای مالی و انسانی هنگفت جلوگیری نمایند.
بـه هـر روی ، داده هـای مطالعـۀ پـیش رو بـا اسـتفاده از روش نخسـت و بـا بهره گیری از پرسش نامۀ محقق ساخته با هـدف ارزیـابی کتـاب پراسـپکت دو جمـع آوری و 1 Ellis 2 Breen 3 Candli 4 Skierso 5 McDonough 6 Shaw 7 subjective مورد تحلیل قرار گرفته است .
بـر اسـاس نتـایج ایـن پژوهش مشخص گردید که این کتـاب هـا از اصـول CLT و TBLT کـه مـی تـوان از آنهـا به عنوان کارآمدترین روش های تدریس زبان انگلیسی نام برد، پیروی نکرده اند.
Iranian Journal of Language Teaching Research, 3(2).