Abstract:
امروزه با پیشرفت ارتباطات، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شدهاند. رسانههای همگانی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره و ... در سطح جامعه جایگاهی را اشغال کردهاند که از آن جایگاه بهطور فزاینده چه در سطح ملی و چه در سطح بینالملل مطرحشدهاند. از آنجا که فرهنگها از طریق رسانههای جمعی جریان مییابند، اشکال متفاوت زندگی نیز توسعه مییابند. در این رابطه میتوان گفت که رسانهها بر شیوه زندگی و سلیقههای عمومی در سطح جامعه تاثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر آن است که میزان تاثیرگذاری رسانهها بر تغییر سبک زندگی روستاییان را نشان دهد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد و دادهها و اطلاعات موردنیاز به تبعیت از موضوع پژوهش از دو روش اسنادی- کتابخانهای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه موردمطالعه این تحقیق 380 نفر از روستاییان بخش مرکزی شهرستان زهک میباشد. نتایج بهدستآمده حاکی از ارتباط معنادار میان میزان استفاده از رسانهها و تغییر در سبک زندگی روستاییان در منطقه موردمطالعه میباشد.
Lifestyle، something that social scientists have noticed over the past decades. However، definitions and approaches concerning lifestyle is different، can be found in common places where intellectuals are more accepting. Style of life، in every society، can be done with various motives، with the advancement of communication، societies have undergone many changes. Mass media such as TV، radio، Internet، satellite، etc. have occupied a place in society that increasingly place both nationally and internationally Mtrhshdhand. Since the flow through the mass media cultures، different forms of life developed. In this respect، the lifestyle media and public preferences influence in the community. The aim of this study is that the impact of the media on lifestyle changes to show the villagers. This research study of 380 villagers in the central city is Zehak. The results show a significant association between the use of media and lifestyle changes in the study area is rural.
Machine summary:
در جامعه شناسی ژاپنی، این عقیده مطرح است که نظام های اعتقادی، باورها و الگوهای رفتاری نسل جوان در اکثر اجتماعات امروزی، به شدت و نحوی تعیین کننده ، تأثیر گرفته از پیام هایی است که یا خود ترجیح میدهند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق وسایل ارتباط جمعی دریافت کنند یا مجبور به دریافت آن ها میشوند(دفلور و دنیس ، ١٣٨٣ :ص ٤٠٢) بر اساس نظریه «مدل سازی »١، رسانه ها و به ویژه تلویزیون ، روش ها و الگوهای رفتاری مختلفی 1.
همچنین پژوهشی که نعمت الله کرم اللهی در چارچوب نظری کاشت درباره تأثیر رسانه بر دین داری انجام داده است ، نشان میدهد که سبک مصرف رسانه ای، تأثیر مستقیمی بر دین داری دارد و بر این اساس ، آن ها که از رسانه های داخلی استفاده میکنند، دین دارتر از کسانی هستند که به رسانه های خارجی گرایش دارند؛ بنابراین تحقیق ، تماشای ماهواره و گوش دادن به رادیوهای خارجی، به ترتیب بیش ترین اثر را در کاهش دین داری داشته اند و در مقابل ، گوش کردن به رادیوهای داخلی و تماشای تلویزیون داخلی، به ترتیب بیش ترین اثر را در افزایش این متغیر گذاشته اند (کرم اللهی، ١٣٩٠:٤٢).
در این راستا سؤالات متعددی قابل طرح است که مهم ترین آن در دستور کار این تحقیق قرار دارد که به شرح ذیل صورت بندی شده است : سؤال اصلی تأثیر رسانه ها در تغییر سبک زندگی روستاییان مرزنشین بخش مرکزی شهرستان زهک چگونه می باشد؟ فرضیه های تحقیق بین میزان استفاده از رسانه ها و سبک زندگی در جامعه روستایی ارتباط معناداری وجود دارد.
ضریب همبستگی پیرسون بین نوع برنامه های رسانه های ارتباط جمعی مورداستفاده و سبک زندگی روستاییان برابر با ٣٥٠/٠ و سطح معناداری آن ٠٠٥/٠ است .