Abstract:
مهارتهای خواندن و درک مطلب از مهمترین نیازهای یادگیری دانشآموزان است و انتظار میرود دانشآموزان جهشی و سرآمد در این مهارتها عملکرد قابل قبول داشته باشند. در این مطالعه ملی، میزان درک مطلب دانشآموزان دختر و پسر جهشی (128 نفر) و همتایان غیرجهشی آنان، شامل همتایان همسن و غیرهمپایه (122 نفر) و همتایان همپایه و غیرهمسن (114 نفر) بررسی شد، که بر مبنای ضریب هوش، جنس، سطح تحصیلات و شغل والدین و وضعیت اقتصادی اجتماعی همتا شده بودند. درک مطلب خواندن در دو حیطة اطلاعاتی و ادبی بهترتیب از طریق دو داستان مورچه و زرافه، از مجموعة آزمونهای بینالمللی بررسی عملکرد تحصیلی سواد خواندن پرلز و پری پرلز (2001، 2006) اندازهگیری شد. برای تحلیل دادههای گردآوریشده از تحلیل واریانس دوعاملی آمیخته (طرح یک بین ـ یک درون) استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خواندن و درک مطلب در بین سه گروه مورد بررسی و همچنین بین دو گروه دختر و پسر تفاوت معنادار ندارد. استلزامهای نتایج پژوهش برای سیاستگذاران، برنامهریزان و کاربران نظام آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
he most important learning needs of students are reading and reading comprehension skills and it is expected that
accelerated and gifted students will have an acceptable performance in these skills. In this study, reading comprehension
of 3 participants group evaluated that including: 1) accelerated students (N=128, females 53 and males 75), 2) non-accelerated
students with the same age but in different grade (N=122, females 50 and males 72) and 3) non-accelerated students in the same grade
but different age (N=114, females 47 and males 67).participants were matched based on their general intelligence, gender, educational
level and occupation of the parents and the social-economic status. Reading comprehension was assessed in two informational and
literary domains by two stories, the Ant and the Giraffes, from the International Study on PIRLS Literacy (2001, 2006). The data
were analyzed using a mixed-design analysis of variance model. The results indicated that reading and reading comprehension
performances were not significantly different between the three groups. There was no sex difference in reading and reading
comprehension performances. The implications of the findings for educational policymakers, planners, and users were discussed.