Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و میزان خلاقیت با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به سبکهای تفکر از پرسشنامه استاندارد استرنبرگ، برای سنجش خلاقیت از پرسشنامه محقق ساخته 37 سوالی و برای سنجش قابلیتهای کارآفرینی از پرسشنامه محقق ساخته 39 سوالی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار آماری spss21 تحلیل شدند. نتایج در سطح معناداری P<0/05 نشان داد که سبکهای تفکر مولد می توانند پیش بینی کننده میزان خلاقیت و قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان باشند.
This study was conducted to evaluate the relationship between thinking styles and level of creativity with entrepreneurial capabilities of Bu-Ali Sina University graduate students. The research method was descriptive- correlational. The statistical population included all Bu-Ali Sina University graduate students. Using، stratified random sampling، 150 individuals were selected. To collect information related to thinking styles، Sternberg's standard questionnaire was used. A researcher-made questionnaire with 37 questions to measure creativity، and a 39 item researcher-made questionnaire to measure entrepreneurial ability were utilized. Data were analyzed using multiple regression test through SPSS21. Results indicated that (P <0/05) productive thinking styles can predict the creativity and entrepreneurial capabilities of students.
Machine summary:
"جدول ٥- شاخصهای ارزیابی مدل رگرسیون پیش بینی میزان خلاقیت بر اساس سبکهای تفکر (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٥، ٧٠ درصد از تغییرات میزان خلاقیت دانشجویان از طریق سبک تفکر آنان قابل پیش بینی است و با توجه به اینکه مقدار P در سطح ٠٠٥≥P معنادار است ، نتایج آزمون رگرسیون قابل تعمیم به جامعه آماری و رگرسیون از نوع خطی است .
در جدول ٦ نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه مربوط به پیش بینی میزان خلاقیت بر اساس سبکهای تفکر دانشجویان نشان داده شده است .
جدول ٩- تحلیل رگرسیون چندگانه ( گام به گام ) پیش بینی کارآفرینی براساس مؤلفه های خلاقیت (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس نتایج جدول ٩، بهترین پیش بینی کننده کارافرینی، توانایی بسط تفکر بوده است .
جدول ١١- شاخصهای ارزیابی مدل رگرسیون پیش بینی قابلیتهای کارآفرینی بر اساس سبکهای تفکر (رجوع شود به تصویر صفحه) مطابق جدول ١١، ٦٥ درصد تغییرات در قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان از طریق سبک تفکر آنان قابل پیش بینی است .
در این تحقیق رابطه مثبت و معنادار بین سبکهای تفکر مولد با میزان خلاقیت دانشجویان تأیید شد که این یافته با نتایج پژوهشهای امامی پور و سیف (٢٠٠٩ ,Seif &Emamipour )، استرنبرگ و لوبارت Sternberg) (٢٠٠٥ ,Lobart &، چینگ و چوان (٢٠١٠ ,Chann &Ching ) و زانگ (٢٠١٤ ,Zhang) همخوانی دارد.
A review of the simple and multiple relationships between creativity, the motivation of progress and self- esteem with entrepreneurship in students at Shahid Chamran University of Ahvaz.
A study on the development of thinking styles in students and their relationship with creativity and academic Achievement."