Abstract:
هدف این تحقیق, ارزیابی مدلی یکپارچه از عوامسل اثرگذار بر نگرش مصرف ۹
کنندگان نسبت به خرید آنلاین می باشد. به این منظورء ۸ فرضیه تدوین گردید. و
برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها از پرسشنامه ای اس تاندارد 4
9
حاوی ۱۶ در ۵ بعد اس شد و بین ۱۹۵ نفر از که حداقل 3
یکبار اقدام به خرید آنلاین نموده اندهء به عنوان جامعه آماری تحقیق توزبع ی
د
گردید. در این تحقیق, با استفاده از تکنیک معادلات به ارزیابی فرضیه
هاو روابط بین متغفیرهای تحقیق در محیط نرم افشزار پی ال اس پرداختشه شد.
نتایج تحلیل ها کلیه فرضیه های تحقیق را مورد تایید قرار داد.
Machine summary:
"مطالعات پیشین نشان می دهند که نگرش مصرف کنندگان نسبت به خرید آنلاین به طور عمده تحت تأثیر اعتماد 4 ، تصویر ادراک شده وب سایت 5 و مزیت نسبی 6 آن قرار دارد و تصویر وب سایت نیز مهم و متأثر از شهرت وب سایت 7 است (Akroush & Al-Debei, 2015).
اعتماد به عنوان میزان حساسیت یک طرف نسبت به رفتار طرف دیگر تعریف شده است که بر این اساس انتظار میرود طرف معتمد فعالیتهای خاصی را که برای طرف اعتماد کننده اهمیت دارد را انجام دهد، بدون آنکه توانایی نظارت یا کنترل او را داشته باشد (Zhu & Gee Chen, 2012).
در زمینه خرید آنلاین، تصویر ادراک شده به ویژگی های فیزیکی و رفتاری وب سایت مانند طراحی و ویژگی های آن، انواع محصولات و خدمات ارائه شده، و روش تعامل با مصرف کنندگان مرتبط است (O’Cass & Carlson, 2012).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3: معنی داری مسیرها جمع بندی و نتیجه گیری هدف اصلی این مطالعه در حوزه رفتار مصرف کننده، بررسی عوامل و محرک های مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به خرید آنلاین است.
مدل ساختاری تحقیق حاضر نشان می دهد که نگرش مصرف کنندگان نسبت به خرید آنلاین تحت تأثیر مستقیم اعتماد، مزیت نسبی و تصویر ادراک شده وب سایت قرار دارد.
تأیید فرضیه های اول تا سوم مربوط به تأثیر مزیت نسبی بر اعتماد، تصویر ادراک شده وب سایت و نگرش نسبت به خرید آنلاین علاوه بر نشان دادن تأثیر چشمگیر این عامل در ایجاد اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک و تصویر ادراک شده وب سایت؛ بیانگر نقش فوق العاده مهم آن در نگرش نسبت به خرید آنلاین نیز می باشد."