Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی اعضای هیئت علمی رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ نحوة جمعآوری دادهها، میدانی و به لحاظ نوع، علّی بود که مبنای آن بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری در محیط لیزرل بنا شد. جامعة آماری را همة اعضای هیئت علمی کشور در رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی (709N=) تشکیل دادند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر با 256 نفر در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامة استاندارد دنیسون (2000) شامل 12 مولفه و 60 سوال، برای سنجش متغیر عملکرد شغلی از پرسشنامة استاندارد علیرضایی و همکاران (2013) شامل دو مولفه و 23 سوال، و برای سنجش متغیر اخلاق حرفهای از پرسشنامة استاندارد 16سوالی کادوزیر و براون(2004) شامل هشت مولفه استفاده شد. روایی پرسشنامهها را به لحاظ صوری و محتوایی، استادان مدیریت ورزشی تایید کردند و آلفای کرونباخ معادل 0/85 برای پرسشنامة فرهنگ سازمانی، 0/81 برای پرسشنامة اخلاق حرفهای و 0/80 برای پرسشنامة عملکرد شغلی، نشان از پایایی مطلوب ابزار تحقیق داشت. با توجه به مدل ساختاری ارائهشدة نهایی، فرهنگ سازمانی با ضریب 1/31 بر روی اخلاق حرفهای و با ضریب 0/96 بر روی عملکرد شغلی بهطور معنادار اثرگذار است. همچنین اخلاق حرفهای با ضریب 0/87 بهطور معنادار بر عملکرد شغلی اعضای هیئت علمی رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی اثرگذار است. بنابراین میتوان با ارتقای متغیرهای فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای در اعضای هیئت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عملکرد شغلی آنها را بهبود بخشید.
Machine summary:
"این استادان کسانی هستند که در صورت مشاهدة رفتار نامناسب دانشجو به جای توبیخ و سرزنش علنی، بهطور خصوصی با وی صحبت میکنند، نسبت به احساسات دانشجویان حساسیت نشان میدهند و همواره از موقعیتهایی که دانشجو در آن احساس نگرانی و دستپاچگی میکند، اجتناب میورزند و نمرة امتحانی دانشجویان را محرمانه میدانند، که بدیهی است چنین رفتاری حس احترام و محبت دانشجویان را به استاد برمیانگیزد و میزان تأثیرگذاری و نفوذ آنها را بر دانشجویان افزایش میدهد و در نتیجه میتواند در تربیت و پرورش افراد با اخلاقتر بهعنوان یکی از وظایف اصلی استادان، به آنها کمک شایانی کند (پیمان و همکاران، 1389: 1135)؛ بنابراین، هنگامی که استادان، خود را به رعایت مؤلفههای مختلف اخلاق حرفهای ملزم بدانند، سطح عملکرد شغلی آنها بهبود مییابد و درنتیجه، تربیت افراد بااخلاقتر، کاهش تنشهای حرفهای و بهبود روابط شایسته در سازمان تا حد زیادی صورت خواهد گرفت و بهرهوری سازمانی افزایش قابلتوجهی خواهد یافت (قنبری، اردلان، بهشتیراد و سلطانزاده، 1394: 47) که یافتههای پژوهش حاضر نیز این موضوع را تأیید میکنند.
استناد به مقاله The Effect of Organizational Culture on Professional Ethics and Job Performance in Physical Education and Sport Sciences Faculty Members M.
PhD Student in Sport Management, University of Tehran Received: 2016/09/02 Accepted: 2017/01/25 Abstract The purpose of present study was to study the effect of organizational culture on professional ethics and job performance of physical education and sport sciences faculty members."