Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین انگیزة مشارکت ورزشی، نشاط و شادابی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دورة متوسطة اول شهرستان بناب انجام گرفت. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی است و بر اساس روش، توصیفی همبستگی است که بهصورت پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش، تمام دانشآموزان پسر دورة متوسطة اول شهرستان بناب بودند که 2730 نفر هستند. بر اساس جدول مورگان تعداد 338 نفر بهعنوان نمونة پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش، سه پرسشنامة انگیزة مشارکت ورزشی، نشاط و شادی و پیشرفت تحصیلی با تایید روایی و پایایی و از آزمون کلموگروف اسمیرنف و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد همبستگی معناداری بین انگیزة مشارکت ورزشی با شادی و نشاط وجود دارد (01/0=P، 66/0=r) و بین مولفههای انگیزة مشارکت ورزشی، همچون موفقیت، گروهگرایی، تخلیة انرژی، بهبود مهارت، دوستیابی، تفریح و سرگرمی هم با شادی و نشاط رابطة معناداری وجود دارد؛ اما آمادگی و نیز عوامل موقعیتی، تاثیر معناداری بر شادی و نشاط دانشآموزان نداشتند ولی بین شادی و نشاط دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها ارتباط معناداری وجود دارد(01/0=P، 52/0=r). در نهایت، اینکه مشارکت ورزشی با ضریب 52درصد توانایی پیشبینی شادی و نشاط دانشآموزان را دارد و شادی و نشاط نیز با ضریب 39درصد توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد. بنابراین، پیشنهاد میشود مسئولان ورزش مدارس، زمینههای مناسب را برای فعالیتهای ورزشی ایجاد کنند تا در کنار آن، موجبات شادی و نشاط، پیشرفت تحصیلی و موفقیت درسی دانشآموزان را فراهم آورند.
Machine summary:
"بنابراین، سؤال اصلی پژوهش این است که چه ارتباطی بین انگیزة مشارکت ورزشی، نشاط و شادابی، با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه وجود دارد؟ با توجه به اینکه تربیت بدنی و ورزش یکی از دروس ارائهشده دورة اول متوسطة تحصیلی است، درک مسئولان و برنامهریزان آموزشوپرورش شهرستان بناب از فواید انکارناپذیر ورزش، هم از لحاظ سلامتی و شادابی، و هم از نظر پیشرفت تحصیلی، موجب خواهد شد تا تربیت بدنی و ورزش به نحو بهینه در برنامههای آموزشی مدارس متوسطة این شهرستان گنجانده شود.
جدول 4- نتایج آزمون F به منظور بررسی مدل رگرسیونی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به معناداری مقدار آزمون F (01/0=P، 58/167=F) میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی پژوهش، مرکب از متغیر مستقل (انگیزة مشارکت ورزشی) و متغیر وابسته (نشاط و شادابی)، مدل خوبی است و مجموعة متغیر مستقل قادر است تغییرات شادی و نشاط را تبیین کند.
The effect of happiness training on the academic achievement of high school students counseling psychology master's thesis, - girls Sari Islamic Azad University Branch 86-1385 academic year.
(Persian) استناد به مقاله Relationship between Sports Participation Motivation, Happiness and Academic Achievement of Secondary School Boys’ Student in Bonab City M.
M. Sc of Sport Management, University of Tabriz Received: 2017/01/19 Accepted: 2017/03/12 Abstract The present study aimed to investigate the of sport participation motivation on academic achievement through the mediation of vitality and freshness of boy students of secondary school in Bonab city."