Abstract:
تامل در متون دینی، بهویژه قرآن کریم و چگونگی فهم گزارههای گوناگون این متون از مشغلههای دیرین دینپژوهان است. تلاشهای تفسیری دلیل بر این مدعاست. ازسویی توجه به قرآن بهعنوان متن آسمانی تحریفنشده، فرصت بهرهگیری از روشهای نوین بررسی متون را فراهم میآورد. یکی از این روشهای نوین، بررسیهای معناشناسانه است که میتواند باتوجهبه ظرفیتهایش در خدمت قرآن و فهم معارف آن قرار گیرد.
یکی از تفاسیر در دست تالیف در سده حاضر، تفسیر تسنیم است. آیتاللهجوادی آملی در این تفسیر، ضمن بررسی ترتیبی آیات، از روش تفسیر قرآنبهقرآن مدد گرفتهاند. گزینش این روش تفسیری و نیز نوع نگاه ایشان، باعث وجود برخی ملاحظههای معناشناسانه شده است؛ مانند توجه به شبکههای معنایی، روابط بینامتنی، سیاق آیات و مباحث لفظی. البته رسالت اصلی مفسر، تفسیر برمبنای اصول و قواعد معناشناسی، بهویژه معناشناسی شناختی نبوده است؛ ازاینرو بهکارگیری آن پراکنده و نامنسجم است.
Scholars in the field of religious studies have always been concerned with religious text, especially the Quran, to understand their propositions, the evidence of which is the interpretations of holly texts. Quran, as an undistorted divine text, provides an opportunity for applying new methods of text analysis. One of these new methods is semantic studies that, considering its capabilities, could be in the service of understanding the text of Quran. In his Tasnim Interpretation, Ayat allah Javadi applies the Quran-by-Quran method of interpretation. This interpretation method and Javadi’s point of view raise semantic considerations like semantic networks, intertextual relations, contexts of verses, and lexical debates. Of course, the mission of this interpreter has not been to present an interpretation according to semantic rules, especially the cognitive semantics, so its application is dispersed and inconsistent.