Abstract:
هدف از این تحقیق بررسی نقش احزاب و جناحهای سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در شهرستان
تفت است. سوال اصلی این پژوهش این است که احزاب و جناحهای سیاسی چه نقشی در رفتار انتخاباتی
شهروندان در شهرستان تفت دارند. پژوهش حاضر با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختمند نگاشته شده
است که از فعالان حزبی شهرستان تفت مصاحبه به عمل آمده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد
رفتار انتخاباتی شهروندان همواره متاثر از احزاب و جناحهای سیاسی بوده است ولی این تاثیر در طول
دورههای مختلف انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مقدارهای متفاوتی داشته و با فراز و نشیبهایی
همراه بوده است ولی به صورت کلی اثرگذاری احزاب و جناحهای سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان
رو به رشد بوده و بهویژه در دورههای اخیر نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است. هرچند شاید
درصد کمی از جامعه به صورت حزبی و جناحی فکر و رفتار کنند ولی برای عموم جامعه این امر مهم
است که احزاب و جناحهای سیاسی از چه کسی حمایت میکنند و به واقع یکی از ملاکهای مردم در
ری دادن محسوب میشود. البته این موضوع سابقه پژوهشی قوی ندارد و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
روش انجام پژوهش به دو صورت مصاحبهای و اسنادی است.
Machine summary:
"راههای انگیزشی برای جلب مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب نامزد انتخاباتی مورد نظر از فعالان دو طیف اصولگرایی و اصلاحطلبی سؤال شد برای اینکه مردم را انگیزهمند کنید تا در انتخابات شرکت کنند و به نامزد انتخاباتی مورد نظر شما رأی دهند، چه میکنید؟ اصولگرایان به عوامل ولایت مداری، تقویت نظام، احساس تکلیف شرعی، احساس وظیفه ملی، مردمی بودن، عملکرد نمایندگان قبلی، سوابق نامزدهای انتخابات، تأکید بر روی مبانی حزبی، رشد شهرستان، تأثیرگذاری محلهای، تبلیغات و مسائل اقتصادی اشاره کردند و اصلاحطلبان عوامل عملکرد سابق نامزد انتخاباتی، وجود رسانه خوب، قوی و آزاد، مسائل اقتصادی و معیشتی، رهبران حزبی و جناحی، سرشناس بودن افرادی که برای نامزد انتخاباتی فعالیت میکنند، تبلیغات خوب و مؤثر، باورها و ارزشهای دینی و منافع شخصی برشمردند.
اصولگرایان عوامل متعددی در زمینه شیوه جلب آراء از سوی جناح اصلاحطلب بیان کردند نظیر مبانی اعتقادی ریشهدار در افکار رهبران اصلاحات (آقایان خاتمی و هاشمی)، حل مسائل مملکتی مردم با رویکرد خارجی و ارتباط با اروپا و غرب، دادن قول و وعدههای اجرایی، دادن قول پست و مقام، تأکید بر معیشت و اقتصاد، برجسته کردن نقاط ضعف اصولگرایان و تخریب آنها، مظلومنمایی، سرمایهگذاری بر روی افراد صاحب نفوذ در شهرستان، شرکت در مراسمهای مختلف حتی کوچکترین برنامهها، زدن کانالهای ارتباطی برای حل مشکلات مردم، هجمه عظیم عکس و پوستر و تبلیغات در روزهای آخر، هزینه زیاد بهواسطه حضور بدنه ثروتمند در این جناح، حمایت از افکاری که توانایی تغییر نظام فکری و اقتصادی کشور را داشته باشد و ارائه شعارهای جذاب."