Abstract:
هدف اختلال یادگیری ریاضی به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی با سه نقص حافظه کاری، مشکلات راهبردی و دیداری فضایی قابل تشخیص است. ظرفیت محدود توجه و تعداد بی شمار محرکات محیطی، کودکان با اختلالات یادگیری را با مشکلاتی مواجه کرده است. از آنجایی که توجه یکی از اصلی ترین عملکردهای شناختی در رشد یادگیری ریاضیات محسوب می شود، شناخت و بررسی انواع نقایص توجهی در این گروه از اختلالات اهمیت دارد. بنابراین با در نظر گرفتن مدل سه عاملی مانلی مبنی بر وجود توجه پایدار، توجه انتخابی و کنترل توجه، در مطالعه حاضر به بررسی تفاوت الگوهای توجهی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از آزمون توجه روزمره کودکان می پردازیم.
روش بررسی پژوهش حاضر به عنوان مطالعه ای توصیفی تحلیلی، روی دانش آموزان ۷ تا ۱۱ ساله شهر تهران با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روان پزشک با استناد به تشخیص اولیه اختلال یادگیری ریاضی نمونه گیری را انجام داد و نمرات هوش هنجار آزمون وکسلر در پرونده تحصیلی صورت گرفت. با روش نمونه گیری در دسترس، ۱۷ نفر از دانش آموزان ۷ تا ۱۱ ساله دختر و پسر با مشکلات یادگیری ریاضی از ۵ مرکز دولتی اختلالات یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. همچنین ۱۷ کودک عادی از لحاظ سنی و جنسیت همسان سازی شدند. ابتدا خانواده ها پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته را تکمیل کردند. سپس محقق ویراست الف از آزمون توجه روزمره برای کودکان را طی مدت زمان استاندارد در مکانی آرام با نور مناسب از دانش آموزان گرفت. بر این اساس دو گروه با اختلال یادگیری ریاضی و همتایان سالم در سه حوزه توجه پایدار، انتخابی، کنترل و انتقال توجه ویراست الف آزمون توجه روزمره برای کودکان با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها نتایج آزمون شپیراویلک نشان می دهد توزیع مقادیر همه متغیرها به غیر از تکلیف دوگانه جست وجوی آسمان (توجه پایدار) و سرعت شمارش موجودات (انتقال توجه) در گروه با اختلال یادگیری توزیع نرمالی دارد (P>۰/۰۵) و توجه انتخابی (۰/۰۵>P) در دو گروه تفاوت معناداری را نشان می دهند.
نتیجه گیری نتایج نشان می دهد کودکان با اختلال یادگیری ریاضی در هر سه حوزه به میزان قابل ملاحظه ای ضعیف تر از همتایان سالم عمل کردند. یافته ها حاکی از آن است که آزمون توجه روزمره برای کودکان قابلیت احتمالی تشخیص نقایص توجهی اختلال یادگیری ریاضی را در مقایسه با همتایان سالم دارد. بنابراین می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی در این گروه محسوب شود.
Objective Mathematical learning disorder is a type of neurodevelopmental disorder detected by three types of working memory deficits، procedural and visual-spatial problems. The limited capacity of attention and a lot of environmental stimuli have encountered children with learning disorders with the problems. Since attention is one of the most important cognitive functions in the development of mathematics learning، it is important to recognize and evaluate a variety of attention deficits in this group of disorders. Therefore، considering to the three-factor model of Manly، based on sustained attention، selective attention، and control attention، in this study difference of patterns of attention in children with mathematical learning disorder using “Test of Everyday Attention for Children” was investigated.
Materials & Methods The present study was a descriptive-analytic study in a community of students aged 7-11 years with a learning disorder in Tehran، Iran. The selection was based on the early diagnosis of learning disorder with psychiatric and the standard intelligence scores of the Wechsler test in the academic records. Accordingly، 17 male and female students aged 7-11 years with the mathematical disorder were selected from five public learning centers in Tehran and 17 normal children were matched in age and gender. Initially، the demographic information questionnaire was completed by families. Then A version of “Test of everyday attention for children” was taken by the researcher during the standard period in the calming room. Accordingly، two groups with a mathematical learning disorder and normal peers were compared in three domains of sustained attention، selective، control in “Test of Everyday Attention for Children.”
Results The results of the Shapiro-Wilk test indicated that the distribution of values of all variables، except “sky search dual task” (sustained attention) and the speed of “creatures counting” (control attention)، have a normal distribution in the learning disorder group (P>0.05). While the values of variables such as “Score” (sustained attention)، “Opposite worlds”، accuracy of “creatures counting” (control attention)، and “walk don’t walk”(sustained attention) do not follow a normal distribution in the control group (P<0.05).
In sustained attention and control attention domains، the results of the nonparametric tests indicated that have a significant difference in two groups in the subtests of “Score”، “walk don’t walk”، “sky search dual task”، “creatures counting” and "opposite worlds." Homogeneity of variances with the Leven test، reports that equality of variances. Accordingly، the results of independent t-test indicated that children with mathematical learning disorder were worse than the control group in the "Code Transition" and “Score Dual Task" subtests. In the domain of selective attention، the results of independent t-test indicated that significant difference in the subtests of "map mission" and the speed and accuracy of "sky search" in the two groups. Therefore، all domains of sustained and control attention (P<0.001) and selective attention (P<0.05) were significantly different in the two groups.
Conclusion The results demonstrate that children with mathematical learning disorders were significantly worse than their normal peers in all three domains. Findings indicated that “Test of Everyday Attention for Children” has the potential to evaluate the attention deficits in mathematical learning disorder as compared with normal peers. Therefore، it can be an appropriate tool for the evaluation in this group.