Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین آمادگی الکترونیکی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای پیادهسازی مدیریت الکترونیکی
ارتباط با مشتری، بر اساس موّلفههای مدل جامع سنجش آمادگی الکترونیکی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی است که با
رویکرد توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعهی آماری شامل ۳۱ نفر از کارکنان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. ابزار مورد
استفاده، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس ۵ گزینهای لیکرت است که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان مورد تایید
قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباغع ۰/۹۶۳ محاسبه گردید. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده؛ از
فنون آماری مختلف مانند فراوانی، درصدء آزمون تی تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد. بر اساس یافتههای بهدست آمده،
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در موّلفههای سازمانی، نیروی انسانی، اطلاعاتی, فناوری اطلاعات و ارتباطات و محیط بیرونی
سازمان دارای میانگین بالاتر از حد متوسط است؛ بنابراین، بر اساس مجموع میانگینهای بهدست آمده پایگاه استنادی علوم
جهان اسلام با میانگین آمادگی الکترونیکی ۳/۲۰ دارای آمادگی بالاتر از حد متوسط است. نتایج حاکی از آن است که پایگاه
استنادی علوم جهان اسلام با آمادگی الکترونیکی بالاتر از حد متوسط از امکان پیادهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری
برخوردار است.
This study aimed to determine the e-readiness of the Islamic World Science Citation Center to implement electronic customer relationship management, and was conducted based on the components of a comprehensive model. The current research is conducted with a descriptive approach. The population included 31 employees of ISC Database. The instruments used in this study, was a five-point Likert scale questionnaire which face and content validity was confirmed by a number of experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha 963/0. Also, in order to analyze the data different statistical techniques such as frequency, single -group t-test and Friedman test were used. Based on the findings, ISC in terms of components of organizational, human resources, information technology and communications and external environment has on average higher than medium 3. Therefore, based on the total averages obtained, ISC with an average of 3.20 has an e-readiness higher than average. The results indicate that ISC with high average of e-readiness has the possibility of implementing electronic customer relationship management.
Machine summary:
"برای پاسخ به این پرسش که آمادگی منابع انسانی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برای پیادهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری در چه حد است، دو فرضیه آماری مطرح گردید و آزمون تیتک گروهه برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت که نتایج در جدول (3) بیان شده است: آمادگی نیروی انسانی ISC برای پیادهسازی e-CRM کمتر از حد متوسط است.
آزمون t تک گروهه در رابطه با میانگین نظرات درباره آمادگی فناوری اطلاعات و ارتباطات رجوع شود به تصویر صفحه با توجه به قدر مطلق t محاسبهشده (742/2) که از t بحرانی (04/2) در سطح خطاپذیری 05/0 و درجه آزادی 30، بزرگتر است، فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد؛ بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که بین میانگین بهدستآمده برای آمادگی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و میانگین مورد انتظار (3) تفاوت معناداری وجود ندارد؛ بهعبارت دیگر، آمادگی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای پیادهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری بیش از حد متوسط است.
همچنین برای پاسخ به این پرسش کلی که آمادگی الکترونیکی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برای پیادهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری با توجه به مؤلفههای مدل جامع سنجش آمادگی الکترونیکی به چه میزان است، نیز دو فرضیه آماری مطرح گردید و آزمون تیتک گروهه برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت که نتایج در جدول (7) بیان شده است: آمادگی الکترونیکی ISC برای پیادهسازی e-CRM کمتر از حد متوسط است."