Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش هیجانی، ابعاد شخصیت بر عملکرد و رضایت از رشته تحصیلی در دانشجویان بوده
است. روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی همبستگی، مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری عبارت است
از دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبایی، فنی مهندسی شریف و علوم پزشکی تهران که نظرات ۳۸۱ نفر از آنها به طور نمونه
مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه های ساختار یافته ی: هوش هیجانی باران ۱۹۹۷، شخصیتی
نیوفرم FFI NEO رضایت تحصیلی چنگیزی آشتیانی ۱۳۸۹، به کمک نرم افزارهای EQS .SPSS مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش اماری تحلیل مسیر استفاده شد. بررسی ها نشان داد هوش هیجانی و ابعاد شخصیت
تاثیر قابل ملاحظهای بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد دانشجویان دارند. همچنین بین هوش هیجانی و رضایت از رشته
تحصیلی، علاوه بر این وجود رابطه معنادار غیر مستقیم بین هوش هیجانی و عملکرد دانشجویان تایید شده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence, spiritual intelligence, and
personality dimensions on performance and academic satisfaction among students. The statistical population
consisted of the students of Allameh Tabatabai University, Sharif Engineering and Tehran University of Medical
Sciences, in which 381 students the randomly sampled. The Collected data was analyzed since to SPSS and EQS
software, the data was processed by SPSS and was analyzed by EQS software, using structured questionnaires:
Bar-N 1997 Emotional Intelligence, SISRI King's Intelligence, NEO FFI Personality, Career Satisfaction,
Changizi Pashi, 2010. Path analysis was used to analyze the data. Research has shown that emotional
intelligence, spiritual intelligence, and personality dimensions have a significant effect on students' field of the
study satisfaction and the performances. There was a positive and significant relationship between emotional
intelligence and academic satisfaction, spiritual intelligence, and satisfaction with the field of study. In addition,
there is a significant indirect relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and student
performance.
Machine summary:
"پیشینه تحقیق نوری و همکاران (۱۳۹۵)، در پژوهشی با عنوان: بررسی تاثیر هوش هیجانی بر مبنای تیوری هوش اجتماعی در کاهش استرس درک شده و ارتقا مهارتهای ارتباطی دانش اموزان پسر مقطع دبیرستان شهر همدان، نشان دادند که اموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارتهای ارتباطی دانش اموزان موثر بوده، بنابراین میتوان از این چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات اموزشی استفاده نمود.
روش تحقیق از آنجا که هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر هوش هیجانی، ابعاد شخصیت بر عملکرد و رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان می باشد، این تحقیق را بر اساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نظر میتوان در زمره تحقیق کاربردی به شمار آورد.
- Applied Research جامعه آماری و روش نمونهگیری در این پژوهش، به منظور بررسی نظرات دانشجویان در مورد تاثیر هوش هیجانی و ابعاد شخصیت بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی، از کل دانشگاههای تهران، سه دانشگاه (علوم انسانی علامه طباطبایی، فنی مهندسی شریف و علوم پزشکی تهران) به شیوه تصادفی انتخاب شد.
ابزار و روش گردآوری دادهها مقیاس هوش هیجانی پرسشنامه هوش هیجانی (بر اساس مدل بار – آن که در سال 1997 مطرح گردید) که از پنج مولفه (درونفردی، بینفردی، سازگاری، کنترل استرس و خلق و خوی عمومی) تشکیل شده است که هر یک از این مولفهها میتواند بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد تاثیرگذار باشد.
جدول 8: اماره های برازش مدل (به تصویر صفحه مراجعه شو د) نتیجهگیری هدف ازانجام این پژوهش، مدل پردازی تاثیر هوش هیجانی و ابعاد شخصیتی بر رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود ودر فصل دوم، دیدگاههای نظری و سوابق پژوهشی بررسی گردید."