Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفهای مبتنی چند رسانهای در میزان یادگیری در درس
علوم تجربی پایه ششم ابتدایی شهر گیلانغرب درسال تحصیلی ۱۳۹۶/۹۷ صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی و از طرح
پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر گیلانغرب
بودند، که به روش نمونه گیری در دسترس دو کلاس انتخاب شدند و یکی از آنها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به
عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. گروه آزمایش با چند رسانه ای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی
معلم محور آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه معلم ساخته چهار گزینه ای از درس علوم تجربی بود. تعیین روایی
سوالات به روش صوری به کمک سه معلم علوم و استاد راهنما صورت پذیرفته و نیز پایایی سوالات با استفاده از روش کودر
ریچاردسون انجام شد. داده ها پس از جمع آوری با روش آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که به کارگیری الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای مبتنی بر چند رسانه ای در درس علوم تجربی
باعث افزایش میزان یادگیری می شود.
The purpose of this study is to investigate the effect of the multimedia-based four-component instructional
design model on the 6th grade students' level of learning empirical science in the elementary schools of Gilan-e
Gharb City in the school year 2017-18. A quasi-experimental research method and the pre-test and post-test
design with a control group have been used in this study. The study population consists of all male 6th grade
students of elementary schools in Gilan-e-Gharb, who were selected using the convenience sampling method
from two classes. The students were divided into the experimental and control groups. The students of the
experimental group were trained with the researcher-made multimedia while the control group were trained
using the traditional teacher-centered approach. The data collection tool was a teacher-made four-item
questionnaire about the empirical science course. The validity of the questions was confirmed by the help of 3
teachers of empirical science as well as the supervisor, and the reliability of the questions was confirmed using
the Kuder-Richardson method. The data were analyzed using the descriptive and inferential statistics (covariance
analysis). The results of this study showed that the use of the multimedia-based four-component instructional
design model in empirical sciences increases the students' learning.
Machine summary:
"با توجه به اهمیت این موضوع در پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه- ای مبتنی بر چندرسانهای در میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانش - آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر گیلان غرب در سال تحصیلی 97/1396 پرداختهشده است.
بنابر آنچه گفته شد، سوال پژوهشی این تحقیق این است که آیا الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای در میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی شهر گیلانغرب تاثیر دارد؟ روش در پژوهش حاضر از روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری در کل نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داده است که طراحی آموزشی چهار مؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای بر میزان یادگیری دانش آموزان ششم ابتدایی در درس علوم تجربی تاثیر معنی داری دارد.
گروه آزمایش پس از اجرای منظم اصول طراحی آموزشی نسبت به گروه کنترل در یادگیری مطالب (درس علوم در این پژوهش) بهتر عمل کردند، لذا به کار گیری الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید چند رسانه ای ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
M. A student in curriculum Abstract The purpose of this study is to investigate the effect of the multimedia-based four-component instructional design model on the 6th grade students' level of learning empirical science in the elementary schools of Gilan-e Gharb City in the school year 2017-18."