Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش معنوی بر عملکرد و رضایت از رشته تحصیلی در دانشجویان بوده است. روش انجام
پژوهش، از نوع توصیفی همبستگی، مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری عبارت است از دانشجویان
دانشگاههای علامه طباطبایی، فنی مهندسی و علوم پزشکی تهران، که نظرات ۳۸۱ نفر از آنها به طور نمونه مورد
بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه های ساختار یافته ی هوش معنوی کینگ SISRI، رضایت
تحصیلی چنگیزی آشتیانی 1389 به کمک نرم افزارهای EQS , SpSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادهها
از روش اماری تحلیل مسیر استفاده شد. بررسی ها نشان داد هوش معنوی و رضایت از رشته تحصیلی، رابطه مثبت و معناداری
وجود داشت. علاوه بر این وجود رابطه معنادار غیر مستقیم بین هوش معنوی و عملکرد دانشجویان تایید شده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence, spiritual intelligence, and
personality dimensions on performance and academic satisfaction among students. The statistical population
consisted of the students of Allameh Tabatabai University, Sharif Engineering and Tehran University of Medical
Sciences, in which 381 students the randomly sampled. The Collected data was analyzed since to SPSS and EQS
software, the data was processed by SPSS and was analyzed by EQS software, using structured questionnaires:
Bar-N 1997 Emotional Intelligence, SISRI King's Intelligence, NEO FFI Personality, Career Satisfaction,
Changizi Pashi, 2010. Path analysis was used to analyze the data. Research has shown that emotional
intelligence, spiritual intelligence, and personality dimensions have a significant effect on students' field of the
study satisfaction and the performances. There was a positive and significant relationship between emotional
intelligence and academic satisfaction, spiritual intelligence, and satisfaction with the field of study. In addition,
there is a significant indirect relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and student
performance.
Machine summary:
"ایران به کشور از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار بوده و نیازمند دانشجویانی است که بهخوبی از عهدهی وظایف محوله برآیند و این تنها در صورتی امکانپذیر است که این دانشجویان از رشته تحصیلی خود راضی بوده و نسبت به آن عملکرد بالایی داشته باشند، پس این پژوهش درصدد است که پس از ارزیابی رضایت تحصیلی دانشجویان و عملکرد انها، رابطه آن را با هوش معنوی، مورد بررسی قرار دهد تا شاید بتواند گامی موثر در جهت دستیابی به سازمان اموزشی کاراتر بردارد.
جامعه آماری و روش نمونهگیری در این پژوهش، به منظور بررسی نظرات دانشجویان در مورد تاثیر هوش معنوی بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی، از کل دانشگاههای تهران، سه دانشگاه (علوم انسانی علامه طباطبایی، فنی مهندسی شریف، و علوم پزشکی تهران) به شیوه تصادفی انتخاب شد.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین هوش معنوی و عملکرد دانشجویان رابطه مثبت و معنادارو غیر مسفقیمی (از طریق تاثیر بر رضایت از رشته تحصیلی) وجود دارد (بتا ۲۹.
در تببین فرضیه سوم تحقیق که مشخص گردید هوش معنوی بر عملکرد دانشجویان از طریق رضایت از رشته تحصیلی تاثیر معنا دار دارد، میتوان بیان نمود که تمرین های معنوی افزایش دهنده اگاهی و بینش نسبت به سطوح چند گانه هوشیاری هستند و بر عملکرد افراد تاثیر مثبتی دارند.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین هوش معنوی و رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (بتا ۰.
Research has shown that emotional intelligence, spiritual intelligence, and personality dimensions have a significant effect on students' field of the study satisfaction and the performances."