Abstract:
هدف از مطالعه حاضر بررسی ناتوانی ویژه یادگیری یا همان اختلالات یادگیری در کودکان و دانش آموزان می باشد. اختلال
یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روان شناختی در زمینه فهمیدن و بکاربردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری
است که بصورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، هجی کردن یا خواندن - نوشتن و حساب کردن
بروز میکند. اصطلاح نارسایی در یادگیری بوسیله روان شناسان و متخصصین تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می گیرد. در
حالی که متخصصان پزشکی اختلال یادگیری را ترجیح می دهند. اگر چه تلاش فراوانی برای یافتن یک تعریف جامع در زمینه
اختلالات یادگیری انجام گرفته است هنوز تعریف کاملی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. شاید یکی از دلایل عمده آن
این باشد که در بکار بردن اجزای اختلالات یادگیری هنوز ثبات چندانی وجود ندارد. بعضی سعی می کنند آن ها را از همدیگر
مجزا نمایند در حالی که بعضی دیگر نارسایی در یادگیری را به عنوان یک اصطلاح کلی مورد استفاده قرار می دهند که شامل
تمام، موارد یادگیری است و بعضی، در این زمیته اظپار نظر قاطعی تمی کنند. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به
روش کتابخانه ای است به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی نارسایی و اختلال در یادگیری کودکان و دانش آموزان می پردازد.
ابتدا مفاهیم اختلال یادگیری و تاریخچه اختلال های یادگیری بیان شده و در ادامه به نظریات مرتبط با نارسایی ویژه در
یادگیری و علل احتمالی نارسایی ویژه در یادگیری، علل و انواع ناتوانی های یادگیری اشاره مینماید. سپس مراحل ارزیابی و
تشخیص در مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری مورد بررسی قرارگرفته و در پایان رهنمودهایی به منظور توجه بیشتر به
کودکان و دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری ارائه می گردد.
This research aimed to investigate and evaluate the specific learning disorders or learning disabilities of children
and students. Learning disorder means failure in one or more psychological processes in understanding and using
language, whether verbal or written, which is a failure to listen, think, speak, spell or read - write and count. The
term "learning failure" is used by psychologists and education professionals, while medical professionals prefer
learning disabilities. Although much effort has been made to find a comprehensive definition of learning
disabilities, there is still no comprehensive definition that is universally accepted. Perhaps one of the main
reasons is that there is still little stability in the use of learning disabilities. Some try to separate them from each
other, while others use learning failure as a general term that includes all learning, and some do not comment on
this. This information collection tool of this article is a library method and used a descriptive-analytic method to
study the disadvantages of learning children and students. At first, the concepts of learning disorder and the
history of learning disabilities are discussed, and further refer to theories related to specific failure in learning
and the possible causes of special failure in learning, causes, and types of learning disabilities. Then, the
assessment and diagnostic steps in educational centers have addressed the specific learning problems and finally,
guidelines are being put forward to give more attention to children and students with learning disabilities.
Machine summary:
"گلدشتاین 7 1929 درسال که اعتقاد داشت آسیب مغزی جنبههای ادراکی مختلف همچون تشخیص شکل و زمینه، حواسپرتی و رفتارهای اجباری و تکراری را تحت تأثیر قرار میدهد کوششهای زیادی در زمینه مطالعه و شناخت اختلالات عملکردی ادراک حرکتی انجام داد و یافتههای وی که بر روی سربازان جنگ جهانی اول انجام گرفته بود به وسیله اشتراس 8 درسال 1940 پیگیری گردید و موجب شد که مطالعه کودکان با آسیبهای مغزی مورد توجه قرار گیرد؛ و بالاخره اورتن 9 درسال 1937 تشخیص داد که نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در هجی کردن اساسا نارساییهای مربوط به زبان هستند و علت آنها برتری طرفی مغز است که این نظریه به یک روش آموزشی مشهور به نام روش اورتن- گیلینگهام 10 منجر گردید.
ب: آزمونهای بینایی مانند: دیداری حرکتی بندر – گشتالت – آزمون ادراکی بینایی فراستیگ ج: آزمونهای شنوایی وپمن د: آزمون های پیشرفت تحصیلی: پیشرفت تحصیلی خواندن – پیشرفت تحصیلی نوشتن - پیشرفت تحصیلی ریاضیات ه: آزمون رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی ی: آزمون برتری طرفی * آیا شخص دارای اختلالات بعد از توان بخشی و آموزش به حالت اول بر می گردد؟ بعد از انجام مراحل آموزشی و توانبخشی مربی به انجام مجدد آزمونهایی می پردازد تا مطمئن شود که ضعف های دانش آموز رفع گردیده آن گاه طی مشاوره با والدین و آموزگار مربوطه به کار با دانش آموز در مرکز پایان می دهد، ولی تا مدتها باید اولیاء و معلمین در ارتباط با مربی مرکز بوده و به تبادل نظر بپردازند و همواره کودک را مورد توجه قرار داده و فعالیت های ایشان را کنترل کنند، در غیر اینصورت اکر تعدیل رفتار از سوی والدین و اولیای مدرسه صورت نگیرد و با این تفکر که کودک درمان شده و دیگر نیازی به مشاوره و راهنمایی ندارد و دانش آموز را رها کنند ممکن است به حالت قبلی بر گردد و مجددا دچار افت تحصیلی و یا رفتاری شود."