Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه هوش معنوی و منبع کنترل درونی با سلامت روان در دانشجویان بود. در این پژوهش، به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای 400 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه هوش معنوی-24 (SISRI-24)، منبـع کنتـرل درونی نوویکـی ـ استـریـکلند (LOCQ)، و سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کردند. نتایج محاسبه همبستگی های ساده نشان داد که هوش معنوی و سه بعد آن (معناداری شخصی، هوشیاری متعالی، و گسترش حالت هوشیاری) با سلامت روان رابطه مثبت و معناداری دارند، اما رابطه بین تفکر انتقادی (یکی از ابعاد هوش معنوی) و سلامت روان معنادار نیست. به عـلاوه، منبع کنتـرل درونی با سلامت روان رابـطه مثبت و معنـاداری دارد. نتـایج حـاصل از تحلیل رگرسیـون نشان دادنـد کـه در پیش بینـی سـلامـت روان، بـه تـرتیب منـبـع کنـتـرل درونـی و هـوش معـنـوی نقش دارند. به عـلاوه، نتـایج حـاصل از تـحلیـل رگرسیون ابعاد هوش معنوی (تفکر انتقادی، معناداری شخصی، هوشیاری متعالی، و گسترش حالت هوشیاری) با سلامت روان نشان داد که تنها معناداری شخصی، قادر به پیش بینی 05/0 از سلامت روان است.
The purpose of the present study was to determine the relationship between spiritual in-telligence and locus of control with students' men-tal health. To do so، 400 male and female under-graduate students at Shahid Chamran University of Ahwaz were selected as subjects through ran-dom multistage sampling. The subjects completed the King's Spiritual Intelligence Self-Report In-ventory (SISRI-24) the Nowicki-Strickland's Lo-cus of Control Questionnaire (LOCQ)، and Ge-neral Health Questionnaire (GHQ-28). By apply-ing simple correlation، the findings showed that there was a significant and positive correlation between spiritual intelligence and its three dimen-sions (personal meaning production، transcend-dental consciousness، and consciousness state ex-pansion) with mental health. However، there was no significant correlation between critical thinking (one dimension of spiritual intelligence)، and mental health. In addition، there existed asignificant relation between locus of control and mental hea-lth. The results from regression analysis indicated that locus of control and spiritual intelligence، res-pecttively، play a role in predicating the mental health. Besides، the regression analysis of spiritual intelligence dimensions (critical thinking، personal meaning production، transcendental consciousness، and consciousness state expansion) indicated that only the personal meaning production can pre-dicate 0.05 of mental health.
Machine summary:
رابطۀ هوش معنوي و منبع کنترل دروني با سلامت روان در دانشجويان Relationship between Spiritual Intelligence and Internal Locus of Control with Students’ Mental Health * 1 دکتر مهناز مهرابيزاده هنرمند .
افرادي که معتقدند بر زندگي خود کنترل دارند، خود را قوي ميبينند و دستخوش استرس کمتري ميشوند؛ از طرف ديگر، افراد داراي منبع کنترل بيروني، که معتقدند زندگيشان خارk از کنتـرل آنهـاست ، خود را ضعيـف ميبينند و در بـرابـر مشـکلات ، به استـرس بيشتري دچار 1- cognitive intelligence 2- emotional intelligence 3- spiritual intelligence 4- Emmons 5- Zohra 6- Marshall 7- critical existential thinking 8- personal meaning production 9- conscious state expansion 10- transcendental awareness 11- Popova 12- Rotter 13- internal control 14- external locus of control 15- Barran 16- Byrne ميشوند (ارسلان ١، ديلماس ٢، و هامارتا٣، ٢٠٠٩).
کِرککالدي ٢٤، شپرد٢٥، و فارنهام ٢٦ (٢٠٠٢) نشان دادند که منبع کنترل دروني با سلامت 1- Arsalan 2- Dilmas 3- Hamarta 4- Aggarwal 5- Elyasi 6- Esmaeelzadeh 7- Salehian 8- Greef 9- Human 10- Duffy 11- Blustein 12- self-esteem 13- reducing stress 14- personal adjustment 15- job adjustment 16- Tampson 17- Oswald 18- Van leeuwen 19- Cusveller 20- Elkins 21- Carendish 22- Roddenberry 23- Renk 24- Kirkcaldy 25- Shepard 26- Furnham عمومي و سلامت روان شناختي ١ ارتباط مستقيم دارد و همچنين افراد داراي منبع کنترل دروني رضايت مندي بيشتري از زندگي خود دارند.
نتايج به دست آمده از پژوهش حاضر با يافته هاي يارياري، مرادي، و يحييزاده (١٣٨٦) همسو است که گوياي آن بود که هوش هيجاني و منبع کنترل با سلامت روان شناختي در دانشجويان ارتباط معنادار دارد.