Abstract:
نظریه معاصر استعاره، از اوایل دهه 80 با نظریات زبانشناسان شناختی مطرح شد و تا امروز هم به عنوان جریانی غالب و مورد توجه در بررسیهای زبانشناسانه و متون ادبی در سراسر دنیا مطرح است. در ایران نیز نزدیک به یک دهه است که این مبحث، طرفداران بسیاری پیدا کرده و پژوهشگران با توجه به نظریه معاصر استعاره و استعارههای مفهومی، به بررسی متون ادب فارسی پرداختهاند. از آنجا که مبحث استعارههای مفهومی، موضوعی پیچیده و مشکل است در این مقاله ابتدا به تبیین نظریه معاصر استعاره و استعارههای مفهومی پرداخته شده و برای بهتر درک کردن این نوع استعاره، به بررسی انواع استعارههای مفهومی در دفتر «تولدی دیگر» فروغ فرخزاد میپردازیم. در این تحقیق، با توجه به آرای کووچش که یکی از بزرگترین پژوهشگران استعاره است، به ویژه نظریة «گفتمان موضوع و گوینده و نظریة استعارههای قراردادی پایه و تکامل آن در یک موضوع واحد» سعی کردیم که الگویی مناسب برای بررسی اشعار فروغ فرخزاد از منظر استعارههای مفهومی استخراج کنیم.
The contemporary metaphor theory has been started from 1980 decade with the cognitive linguistics theories and is considered as a predominant and important subject in the linguistic investigations and literary works in the whole world. One of the biggest theoreticians of this domain is Zoltán Kövecsesthat many his works is about metaphor and perhaps no one in the world have focused on it like him. He completed the lakoff، Johnson، turner ̕s view about the contemporary metaphor theory. He is the first person who has learned the cognitive metaphors approaches in interpretation of verse to the readers. He also had considered the cognitive metaphors approaches in the impressionism school and named this literary genre: the cognitive impressionism. One of the most important poetic subjects in forough farrokhzad we can find the mixture of impressionism characters and the cognitive metaphors approaches. So in this essay we are going to consider these type of forough poems on based on the Kövecses cognitive impressionism theory.