Abstract:
در این مقاله، ابتدا به مقوله فرهنگ وهویت ملّی پرداخته، سپس وضعیت دانشگاهها و رسالتهای آن در جهان امروز ، تعریف صلاحیت و صلاحیتهای مناسب مدیران آموزش عالی در سه حوزه فرهنگ آکادمیک ، فرهنگ ملّی و فرهنگ جهانی مورد بحث واقع خواهد شد. سپس نتایج پژوهش در این حوزه بیان خواهد شد. به منظور تعیین صلاحیتهای مدیران آموزش عالی با عنایت به شاخصهای بین المللی و تدوین چارچوب ادراکی مناسب، پژوهشی توصیفی در استان تهران انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 100 سوال در دو طیف 5 گزینه ای طیف لیکرت برای تعیین وضع موجود و وضع مطلوب صلاحیتها با استفاده از ادبیات علمی مدیریت در سازمانهای بین المللی تجاری / صنعتی ونیز مدیریت آموزش عالی در سطح جهان ساخته شد . اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران آموزش عالی مورد تائید قرار گرفت. و پایایی آن از طریق همسانی درونی و روش آلفای کر و نباخ، 90 % محاسبه گردید. حجم نمونه با استفاده از روش طبقه ای – نسبتی و با استفاده از جدول کرجسی – مورگان، 361 نفر تعیین گردید. اجرای پژوهش در 8 دانشگاه جامع دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صورت گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی ، درصد ،...) و آمار استنباطی آزمون خی ،kmo وابسته)، و برای تعیین صلاحیتهای موثر از شاخص t (تعیین وضعیت موجود ومطلوب با آزمون دوکرویت بارتلت، تحلیل عاملّی افتراقی، رگرسیون چند متغیره ونمودار تحلیل مسیر استفاده شد. درنهایت برای تعیین استفاده گردید. 97 صلاحیت مورد تائید متخصصان قرار گرفت . x درجه تناسب چارچوب ادراکی از آزمون برازش 2 دراین مقاله بخشی از صلاحیتهای مرتبط با سه حوزه فرهنگ آکادمیک، فرهنگ ملّی و فرهنگ جهانی که کمتر مورد بحث وتوجه قرار گرفته است، بررسی خواهدگردید. بااجرای پژوهش مشخص گردید که مدیران آموزش عالی در سه مقوله فرهنگی مورد بحث وضعیت مناسبی ندارند و صاحبنظران اعتقاد دارند صلاحیتهای تعیین شده برای آموزش و رشد حرفه ای مدیران آموزش عالی مورد نیاز ومناسب هستند ومدیران آموزش عالی باید در این سه مقوله توانمند شوند. پس از جمع بندی و تحلیل، پیشنهادات ارائه خواهد شد.
Machine summary:
"com مـقـدمـه : در این مقاله ، ابتدا به مقوله فرهنگ و هویت ملی پرداخته ، سـپس وضـعیت دانشـگاهها در جهان امروز و رسالتهای آن ، نقش مدیران دانشگاه و تعریف صلاحیت ، صـلاحیت مـدیران و رهبران جهانی و صلاحیتهای موردنیاز مـدیران دانشـگاهی بـا تأکیـد بـر فرهنـگ جهـانی ، فرهنگ ملی و فرهنگ دانشگاهی مورد بحث قرار خواهد گرفت ، سپس نتایج پژوهشـی کـه وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای فرهنگـی در سـه حـوزه ملـی ، جهـانی و دانشـگاهی مدیران آموزش عالی را بررسی نموده است ، بیان خواهد گردیـد و در نهایـت بحـث ونتیجـه گیری و پیشنهادات بیان خواهد شد.
گالن کروک صلاحیتهای مدیران جهانی را چنین مقوله بندی کرده است : احترام به ارزشها و تجارب سایر فرهنگها تعهد به ارزشها، اصول و تجارب شرکت دانش عمیق درمورد تاریخ و فرهنگ کشور میزبان تساهل در برابر ابهام و پیچیدگی حس طنز و شوخ طبعی انعطاف فرهنگی مهارتهای ارتباطی و زبان خلاقیت مدیریت خود یادگیری دورنمای جهانی در تصمیم گیری روزن (٢٠٠٠) بیان می کند که رهبران آگاه و بصیر جهـانی بـه « چهـار دانـش جهـانی » تسلط کامل دارند که عبارتند از دانـش فـردی ، دانـش اجتمـاعی ، دانـش تجـاری و دانـش فرهنگی (جاکنین ، ٢٠٠٤).
دانشـگاه سـازمانی بسیار متنوع از نظر فرهنگ است به دلیل اینکه هم از اقـوام و فرهنگهـای متفـاوت اسـتادان ، کارکنان ومخصوصا دانشجویان در حوزه ملی تشکل یافته است وهم در بسیاری از دانشگاه هـا وجود دانشجویان سایر کشورها، تنوع را شدت می بخشد دراینده اگر کشـور بتوانـد نقشـی در بازار دانش منطقه ای یا جهانی عهده دار شود، بافت متنوع فرهنگی دانشگاهها معضلی خواهد بود که ازالآن باید برای آن سیاستگذاری و برنامه ریزی کرد و چاره ای اندیشید."