Abstract:
هدف : عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان ،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تایید است ، رابطه داشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان پرداخته است . روش : نمونه ٣٤١ نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای عادی شهر تبریز، "پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی" و "مقیاس اضطراب امتحان اهواز" را پاسخ دادند. تحلیل داده های حاصل از این ابزارها بااستفاده از شاخص های توصیفی متغیرها و روش همبستگی پیرسون انجام یافت . یافته ها: طبق یافته های توصیفی، بیشتر نمرات اضطراب امتحان فراگیران حول میانگین پراکنده بودند، اسنادهای مذهبی نسبت به اسنادهای غیرمذهبی در تبیین رخدادها بیشتر بکار برده شدند. براساس تحلیل استنباطی داده ها هیچکدام از مولفه های اسنادی با اضطراب امتحان رابطه معنادار نداشتند، طبق یافته های جانبی پژوهش هم بین میانگینهای نمرات فراگیران چهار رشته تحصیلی در مولفه های اسنادی، فقط در مولفه اسنادی عوامل طبیعی تفاوت معنادار دیده میشود. بحث : علیرغم اشاره ی یافته های پژوهش به فقدان وجود رابطه معنادار بین اضطراب امتحان و اسنادهای علی ، امکان دارد عوامل میانجی در این زمینه دخیل باشند.
Machine summary:
"بنابراین ، در پژوهش حاضر، از میان سنجه های گسترده مذهبی، نقش مؤلفه های اسناد علی مذهبی (توکلی و تفویضی) به همراه اسنادهای غیرمذهبی (عوامل طبیعی، تلاش شخصی و کمک افراد دیگر) در تبیین اضطراب امتحان فراگیران مورد توجه و امعان نظر قرار گرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه مؤلفه های اسنادهای مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانی انجام گرفته است .
میرنسب (١٣٧٧) نیز در تبیین این یافته اشاره نموده است که موقعیتهایی که در پرسشنامه "راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی" برای بررسی اسنادهای فراگیران ارائه شده اند از لحاظ توانایی آزمودنی غیرقابل کنترل بودند یا به عبارت بهتر، وقایعی که ارائه شدند "رویداد" قبلا رخ داده بودند و آزمودنیها قادر به کنترل کیفیت اتفاق افتادن آن نبودند و مسلم است که در چنین مواقعی اسناد به عوامل فوق طبیعی در تبیینها بیشتر به کار برده می شوند.
با استفاده از تحلیل استنباطی داده ها هم به بررسی روابط مؤلفه های اسناد علی (مذهبی و غیر مذهبی) با اضطراب امتحان پرداختیم که یافته ها بر طبق فرضیه اول و دوم حاکی از آن بودند که اسناد به خدا (فعال و منفعل ) و اسنادهای علی غیرمذهبی (تلاش شخصی، عوامل طبیعی و کمک افراد دیگر) در دانش آموزان سال سوم دبیرستان رابطه معناداری ندارند."