Abstract:
هدف این پژوهش با بهره گیری از مبانی نظریه دلبستگی، سـاخت و هنجاریـابی مقیاسـی بـرای سـنجش دلبسـتگی کودکان ١٢-٦ ساله بود. گروه نمونه از ٥٠٠ دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی دبستانهای شـهر کـرج با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. بـرای سـاخت آزمـون مراحـل زیر طی شد: ١- بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات ٢ - تهیه مخزن جملات شامل رفتارهـای اضـطراب (از جـدایی و طـرد شدن توسط نگار دلبستگی) و رفتارهای اجتناب (از ایجاد پیوند و رابطه عاطفی با نگار دلبسـتگی).٣- تهیـه و اجـرای آزمون مقدماتی و حذف وتغییر جملات نامناسب ٤- ساخت یک مقیاس ٢٨ جمله ای .و ٥- اجرای نهـایی و تعیـین ویژگیهای آماری آزمون اعتبار محتوایی آزمون به تائید دو نفر متخصص در این زمینه رسید. ضریب اعتبار (آلفای کرونبـاخ ) محاسـبه شـده در مولفه اضطراب ٠/٨٢ودر مولفه اجتناب ٩٠ /٠ بود. نتایج حاصل از بازآزمایی نشان داد همبستگی بین نمـرات در دو اجرا در سطح ٠/٠٠١ معنی دار بوده و میانگین مولفه ها در هیچ سطحی تفاوت نداشتند. روایی همزمان توسط اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته در زمینه وجود مشکلات رفتاری، تحصیلی، سازگاری بـا دوسـتان و بـا مدرسـه در آزمودنیها بررسی شدکه نتایج تایید کننده روایی همزمان آزمون بودند. سپس مشخصه هـای هنجـاری آزمـون تهیه و تنظیم گردیدند. نتایج نشان میدهند مقیاس دلبستگی کودکان ١٢-٦ ساله از اعتبار و روایی کافی برخـوردار میباشد.
Machine summary:
"بررسی کامل دلایل کمبود آزمونهای مناسب برای دوره کودکی میانه از حوصله این مقاله خارج است ، ولـی در اینجـا بـه صـورت مختصـر بـه بررسـی بخشـی از مهم ترین علل پرداخته و سپس به تلاشـی کـه در ایـن تحقیـق بـرای سـاخت یـک آزمـون متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی انجام گرفته ، خواهیم پرداخت .
پرسشنامه هایی که کیفیت رابطـۀ دلبسـتگی را مـیسـنجند (برای مثال ایمنی و مقیاس هـای کنار آمدن اجتنـابی و دلمشـغول ) از کودکـان مـیخواهنـد جملاتی را نرخ بندی کنند که به انتظارات و توقعات ، عواطف و رفتار آنها در رابطـه بـا یـک نگار دلبستگی خاص مربوط میشوند (کرنز و همکاران ٢٠٠١، فینگان ؛هاجز و پری ١٩٩٦).
در مجموع ساخت یک آزمون ویژة برای این دوره که در برگیرندة شاخص هـایی برای هم سنجش کیفیت رابطه خاص با نگار و هم سطح کلی ذهنی کـودک دربـاره رابطـه دلبستگی باشد و داده های اعتباری لازم را نیز فراهم آورد و از نظر اجرا و نمره دهی و تعبیـر و تفسیر دشواری کمتری داشته باشد، ضروری به نظر میرسد.
نتایج حاصـل از اجـرای آن نشـان داد کودکـان ایمـن مشکلات رفتاری کمتر و سازگاریهای بیشتری با دوستان و مدرسه خود دارند ایـن نتـایج یـا بافته های تحقیقات قبلی در این زمینه (برای مثال بلسکی و کمپل ١٩٩٦، بلک ، جایگر، مک کارتنی و کریتندن ٢٠٠٠، کراول ، فرالـی و شـیور ١٩٩٩، کـانترراس ، کرنـز٢٠٠٠، لیبـرمن ،دویل و مارکیه ویچ ١٩٩٩) مطابقت دارد.
R. Shaver (Eds), Handbook of attachment: theory, research, and clinical application (pp 3-20).
Attachment & Human Development."