Abstract:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه بین تمایل به برقراری ارتباط، ترس از برقراری ارتباط و برداشت
خود از توانایی برقراری ارتباط با میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی و مقایسه آن
در بین دختران و پسران بود. نمونه مورد مطالعه 200 نفر از دانشجویان رشت ههای زبان انگلیسی
واح دهای دانشگاه آزاد استان زنجان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.
ابزارهای مورد استفاده عبارت از مقیاس WTC مک کروسکی (1992)، مقیاس برداشت شخص از توانایی برقراری ارتباط مک کروسکی و مک کروسکی (1988)، مقیاس PRCA-24 یونگ و مک کروسکی (2004) و مصاحبه به زبان انگلیسی بودند. نتایج با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی
پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه تحقیق نشان داد که بین تمایل به
برقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی رابطه مثبت، بین ترس از
برقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی رابطه معکوس و منفی و
بین برداشت خود از توانایی برقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی
رابطه مثبت وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که متغّیرهای برداشت خود از
توانایی برقراری ارتباط و ترس از برقراری ارتباط بر روی هم حدود 21 درصد از تغییرات مهارت های
گفتاری را تبیین می کنند.
Machine summary:
"کلید واژه ها: تمایل به برقراری ارتباط ، ترس از برقراری ارتباط و برداشت خود از توانایی برقراری ارتباط ، مهارت گفتاری مقدمه بررسی آموزش زبان خارجی و زبان دوم (Second language ) نشان می دهد که در قرن بیست و یکم «آموزش زبان به شیوه ارتباطی »(Communicative Language Teaching ) گوی سبقت را از سایر شیوه های آموزشی ربوده است .
از میان متغیرهای ارتباطی که ممکن است تمایل شخص به صحبت کردن در هنگام استفاده از زبان دوم یا زبان خارجی را تحت تأثیر قرار دهد می توان به متغیرهای تمایل به برقراری ارتباط ، ترس از برقراری ارتباط (Communication apprehension) و برداشت خود از توانایی برقراری (Self-perceived communication competence) ارتباط اشاره کرد.
بنابراین فرضیه سوم تحقیق تأیید می شود و با ٩٩درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که برداشت خود از توانایی برقراری ارتباط و میزان موفقیت در یادگیری مهارت گفتاری زبان انگلیسی رابطه مثبت وجود دارد.
همچنین نتیجه تحقیق حاضر با نتایج تحقیقاتی از جمله مک اینتایر و گاردنر (b١٩٩١) درباره ی رابطه منفی اضطراب کلاس زبان و میزان تسلط بر زبان ، دبیری و همکاران (٢٠٠٩) در زمینه رابطه اضطراب و عزت نفس و مهارت گفتاری زبان انگلیسی زبان آموزان پسر و دختر، مدرج (٢٠٠٨) در زمینه همبستگی معنادار مثبت بین یادگیری زبان و تمایل به برقراری ارتباط با مردم دیگر فرهنگ ها ، انگیزه درونی و تمایل به صرف وقت برای یادگیری زبان همخوان است .
A study of the relationship between anxiety & self esteem and speaking skills among the students of English Language schools in Zanjan province, Iran."