Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺳﺒﮏﻫﺎی ﺷﻮخ ﻃﺒﻌﯽ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی(ﻧﯿﺸﺎﺑﻮر) اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺸﺎوره و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ، روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﻮق اﻟﺬﮐﺮ(ﺗﻌﺪاد555 ﻧﻔﺮ)ﺑﻮد ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﺎن ﻧﻤﻮﻧﻪای ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 255 ﻧﻔﺮ (ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن، 143 ﻧﻔﺮ زن و 89 ﻧﻔﺮ ﻣﺮد)ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﮋوﻫﺶ، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (ﻋﺒﺪاﷲ زاده، 1389)، و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎی ﺷﻮخ ﻃﺒﻌﯽ (ﺑﯽ ﻧﯿﺎز، 1387) اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ و ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار spss ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻫﻮش ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺳﺒﮏﻫﺎی ﺷﻮخ ﻃﺒﻌﯽ راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد.
Machine summary:
"رابطه هوش فرهنگی باسبک های شوخ طبعی دردانشجویان دکترمحمد مهدی شریعت باقری١ طاهره شکیبا قاراب٢ چکیده هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با سبک های شوخ طبعی در دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات خراسانرضوی(نیشابور) انجام شده است .
تحقیق حاضر به این سئوال میپردازد که آیا بین هوش فرهنگی با سبک های شوخ طبعی رابطه وجود دارد؟ اهمیت و ضرورت تحقیق بررسی هوش فرهنگی بر اساس میزان توانایی فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری نه تنها در سطح بین المللی حائز اهمیت است ، بلکه در سطح ملی نیز به ویژه در کشورهایی نظیر ایران از جهات تنوع فرهنگی و گوناگونی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارزشمند است .
٢- بین مؤلفه های هوش فرهنگی( فراشناخت ، شناخت ، انگیزش و رفتار) با مؤلفه های سبک های شوخ طبعی( پیوند دهنده، خود ارزنده ساز، پرخاشگرانه ، خود شکن ) در دانشجویان رابطه وجود دارد.
روش تحقیق تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با گرایش های مذهبی و سبک های شوخ طبعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات خراسان رضوی واحد نیشابور انجام شده است .
شاخص های توصیفی هوش فرهنگی در این قسمت نمرات دانشجویان در هر یک از خرده مقیاسهای هوش فرهنگی، هوش فرهنگی فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری در قالب شاخص های میانگین ، انحراف معیار، مقدار حداقل و حداکثر مقدار مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله در جدول زیر ارائه شده است : جدول شماره ١."