Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سبکهای فرزندپروری، هوش هیجانی و خودکارآمدی با
انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان بود. در این پژوهش همچنین نقش میانجی گری خودکارآمدی و
هوش هیجانی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با انگیزش پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری
خودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی بررسی شد . روش پژوهش از
نوع توصیفی همبستگی بود. نمونه پژوهش متشکل از 400 آزمودنی ( 200 دختر، 200 پسر) بود که
بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از بین چهار دبیرستان ناحیه 5
آموزش و پرورش شهر اصفهان در ایران انتخاب شدند. رابطه بین همه عوامل به صورت مجزا با
استفاده از ضریب همبستگی و نقش مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پیش بین با استفاده از تحلیل
مسیر محاسبه شد. همچنین در تحلیل داده ها نرم افزار Amos18 استفاده گردید. نتایج نشان
داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی و هوش هیجانی در انگیزش پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان نوجوان نقش مثبت معنادار(p>0,01) داشتند، این در حالی بود که سبک های سهل
گیرانه و مستبدانه نقش مستقیم معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند. نتایج اثرات کلی
مدل نشان داد، خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطه بین سبک مقتدرانه را با انگیزش پیشرفت
تحصیلی (p>0,01) و همچنین رابطه ی بین سبک های سهل گیرانه و مستبدانه را با انگیزش پیشرفت تحصیل (p>0,05) میانجی گری می کنند. همچنین خودکارآ»دی رابطه بین هوش
هیجانی را با انگیزش پیشرفت تحصیلی (p>0,01) میانجیگری می کرد. نتایج پژوهش نشان داد
عملکرد تحصیلی نوجوانان بیشتر تحت تاثیر عقاید خودکارآمدی و هوش هیجانی می باشدکه
مشاوران و والدین در این زمینه نقش بسزایی دارند.
Machine summary:
1-Academic achievement motivation 2-Rabideau 3-Hendricks 4-Emotional Intelligence 5-Steinberg 6-Seginer, R & Vermulst علیرغم شواهد هنوز لازم است که آگاهی بیشتری در مورد ماهیـت دقیـق نقـش والـدین در هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان بدست آید.
همچنین فرض می شـودکه رابطـه ی بـین سـبک های فرزندپروری و انگیـزش پیشـرفت تحصـیلی مسـتقیم و غیـر مسـتقیم از طریـق نقـش میـانجی 1-Van der zee,Thijs & schakel 2-Career decision making self-efficacy 3-Schunk 4-Bouffard-Bouchard 5-PaJares 6-Carmichael & Taylor 7-Lane, Lane & Kyprianou 8-Josselson 9-Emmanuelle 10-Papini & Rogman 11-Pychyl, Coplan & Reid 12-Howard, Ferrari, Nota, Solberg & Soresi 13-Kller & Whiston 14-Lim & Loo خودکارآمدی می باشد.
طبـق یافتـه هـای لیونـگ و همکاران(١٩٩٨)، چاو و سو١٣ (١٩٩٦)، بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطـه - 1-Bandura 2-Frank, Plunket & Otten 3-Tuker, Gross, Fogg, Delaney & Lapporte 4-Teti & Gelfand 5-Stifter & Bond 6-Juang & Silbereisen 7-Turner,Steward & Lapan 8-Raymund & All 9-Gushue & Whiston 10-Turner,Chandler&Heffer 11-Ruzina 12-Matnizam 13-Chao & Sue ی مستقیم و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با پیشـرفت تحصـیلی رابطـه ی معکـوس وجـود دارد.
همچنین ظهره وند (١٣٨٩) دریافت کـه بـین خودکارآمـدی تحصـیلی و پیشـرفت تحصـیلی 1-Dinther, Dochy & Segers 4-Elias, Mahyddin , Noordin & Chong 3 -Chung & solomon 4-Chemens & Garcia 5-Green, Miller, Growson, Duke & Akeyok 6-Bouffard-Bouchard, Parent & Larivee 7-Pajares &Urdan 8-Pintrich & De Groot 9-Zimmerman, Bandura & Martinez-Pons دانش آموزان دختر و پسر رابطه ی معناداری وجود دارد.