Abstract:
تمایل جوانان به عدم دخالت در امور و مشارکت آنها در مسائل گوناگون اجتماعی ، سیاسی و
اقتصادی ، تهدیدی بزرگ با عنوان بی تفاوتی اجتماعی را مطرح می کند که به مرور زمان همه
ساختارها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد . از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر
اجتماعی- اقتصادی بر بی تفاوتی اجتماعی دانشجویان در شهر اردبیل هست . روش پژوهش
پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بوده است. از 400 نفر دانشجو که از بین 17500 نفر
از دانشجویان در حال تحصیل در سه مقطع فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه های
93 از طریق نمونه گیری طبقه بندی - (پیام نور و محقق اردبیلی) شهر اردبیل در سال تحصیلی 94
شده متناسب با حجم نمونه انتخاب شده و اطلاعات مربوط به پژوهش مورد نظر جمع آوری گردید.
متغیر وابسته این پژوهش (بی تفاوتی اجتماعی) و متغیر های مستقل شامل (محرومیت نسبی ،
تحلیل هزینه- پاداش ، رضایت اجتماعی ، طبقه اجتماعی ، احساس بی قدرتی و امید به آینده) بوده
است.یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل پژوهش و بی تفاوتی اجتماعی
دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این با توجه به نتایجی که در رگرسیون چند متغیره
این پژوهش بدست آمد این است که در بین متغیرهای مستقل ، متغیر احساس بی قدرتی با ضریب
(0/371) و بعد از آن متغیرهای امید به آینده و تحلیل هزینه- پاداش به ترتیب با ضریب (-0/249) و (0/169) بیشترین تاثیر را بر متغیر بی تفاوتی اجتماعی داشته اند.
Machine summary:
علاوه بر این با توجه به نتایجی که در رگرسیون چند متغیره این پژوهش بدست آمد این است که در بین متغیرهای مستقل ، متغیر احساس بی قدرتی با ضریب (٠/٣٧١) و بعد از آن متغیرهای امید به آینده و تحلیل هزینه - پاداش به ترتیب با ضریب (٠/٢٤٩-) و (٠/١٦٩) بیشترین تاثیر را بر متغیر بی تفاوتی اجتماعی داشته اند.
بیتفاوتی اجتماعی، محرومیت نسبی، تحلیل هزینه - پاداش، رضایت اجتماعی، طبقه اجتماعی ، احساس بی قدرتی ، امید به آینده مقدمه جامعه ایران که از لحاظ جمعیتی جامعه ای جوان است که در شرایط حاد و مزمن به سر می برد و در وضعیت پیچیده ای قرار داردکه با بی هنجاری و تعارض همراه است (چلبی، ١٣٧٥).
جدول٢: نتایج تحلیل روایی متغیرهای پژوهش متغیر تعداد گویه ها ضریب پایایی بی تفاوتی اجتماعی 28 0/766 محرومیت نسبی 10 0/881 رضایت اجتماعی 15 0/823 طبقه اجتماعی 5 0/867 امید به آینده 9 0/815 تحلیل هزینه – پاداش 7 0/813 احساس بی قدرتی 12 0/878 پس از تدوین پرسش نامه ، پرسش نامه ها به مدت ٢٠ روز در فروردین و اردیبهشت ماه ١٣٩٤ به صورت تصادفی طبقه بندی شده متناسب با حجم نمونه در میان دانشجویان (دانشگاه پیام نور و محقق )مراکز شهر اردبیل توزیع گردید .
شاخص های توصیفی متغیر طبقه اجتماعی دانشجویان مورد پژوهش نمایانگر آن است که نماعدد ١/٠٠ میباشد به عبارتی این عدد بیشترین تکرار و فراوانی را دارد.
از آنجایی که sig بدست آمده برابر با٠/٠٠٠می باشد و از٠/٠٥کمتر است نتیجه میگیریم که بین تحلیل هزینه - پاداش و بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.