Abstract:
سرمایه فرهنگی یکی از انواع سرمایهای است که در تحلیل بوردیو( 1977 )مطرح شده
است. به دنبال مطرح شدن مفهوم سرمایه فرهنگی در حوزة جامعهشناسی، پژوهشهای مختلفی
انجام شده است که با عناوین مختلف به بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و دیگر متغیرها مانند
موفقیت تحصیلی پرداختهاند.
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایه اقتصادی بر سرمایه فرهنگی معلمان استان همدان
وشهرستان های تابعه در بین نمونه 376 نفری پرداخته است و از نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو
وتئوری مصرف گرایی جهت تنظیم فرضیه های پژوهش استفاده شده است . روش گردآوری داده
ها پیمایش می باشد که به صورت پرسشنامه بسته و در طیف لیکرد تنظیم گردیده است
amos و spss
نسخه 23 وبا استفاده از فرمول های رگرسیون وتحلیل مسیر به تحلیل داده ها پرداخته شده که
در نهایت این نتایج به دست آمده است ، به ازای یک واحد افزایش در سرمایه اقتصادی ، میزان
درآمد، میزان رفاه و قیمت مسکن به ترتیب 27 درصد ، 18 درصد ، 28 درصد و 20 درصد
افزایش در سرمایه فرهنگی کاملا مشهود می باشد وبه این ترتیب می توان معنی دار بودن تاثیر
متغیر های مستقل بر متغیر وابسته (سرمایه فرهنگی ) راتایید نمود.
Machine summary:
"معادلۀ خط رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول بتا در فوق نتایج نهایی رگرسیون را نشان میدهد و با توجه به این جدول میتوان معادلۀ خط رگرسیون را ترسیم کرد: سرمایه فرهنگی معلمان= ٢/٨٨+ ٠/٠٦٦(قیمت مسکن ) نتایج جدول فوق نشان میدهد متغیر قیمت مسکن دارای قدرت قابل تأثیر بر سرمایه فرهنگی معلمان است و این تأثیر قابل پیش بینی نیز میباشد؛ به این صورت که به ازاء یک واحد افزایش در قیمت مسکن ، به میزان ٢٠ درصد، سرمایه فرهنگی معلمان افزایش مییابد و این به معنای آن است که هرچه قیمت مسکن معلمان بیشتر باشد، سرمایه فرهنگی آنان ارتقاء خواهد یافت .
نتایج به دست آمده از آزمون این فرضیه نشانگر آن است که با استناد به میزان ضریب تعیین به دست آمده، ٣درصد از تغییرات موجود در سرمایه فرهنگی معلمان ناشی از میزان درآمد آنان است و با استناد به بتای به دست آمده، متغیر مزبور دارای قدرت قابل تأثیر بر سرمایه فرهنگی معلمان بوده و این تأثیر قابل پیش بینی میباشد؛ به این صورت که به ازاء یک واحد افزایش در میزان درآمد، به میزان ١٨درصد، سرمایه فرهنگی معلمان افزایش مییابد و این به معنای آن است که هرچه میزان میزان درآمد معلمان بیشتر باشد، سرمایه فرهنگی آنان بیشتر خواهد شد در فرضیه سوم تحقیق به بررسی اثرگذاری میزان رفاه معلمان به سرمایه فرهنگی به عنوان بعد دوم سرمایه اقتصادی پرداخته شده است ."