Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بی تفاوتی سازمانی دبیران آموزش وپرورش
بستان آباد بر اساس سبکهای رهبری عاملیت وخادمیت مدیران آنان انجام گرفته است.روش
پژوهش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس راهنمایی و
متوسطه شهرستان بستان آباد می باشند که تعداد آنها 65 مدیر و 287 دبیر بوده که با
استفاده از فرمول کوکران 55 مدیر و 165 دبیر بدست آمد. از میان دبیران مدارس به روش
نمونه گیری تصادفی طبقه ای به ازای هر مدیر به تعداد 3 نفر از دبیران همان مدرسه جهت
سنجش سبک رهبری مدیران وبی تفاوتی سازمانی دبیران انتخاب شده اند. برای جمع آوری
داده ها از دو پرسشنامه سبک رهبری(میرزایی سقین سرا) و بی تفاوتی سازمانی (دانایی فرد
وهمکاران) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ برای سبک رهبری و
بی تفاوتی سازمانی بهترتیب 0.914 و 0.895 بدست آمد برای تجزیه و تحلیل داده ها از
شاخص های آماری توصیفی و شاخص های آماری استنباطی، با استفاده از نرم افزار spss
استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین بی تفاوتی سازمانی دبیران و سبکهای
عاملیت و خادمیت تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین بین بی تفاوتی دبیران نسبت به
مدیر ، سازمان، همکار و کار بر اساس سبکهای رهبری عاملیت وخادمیت تفاوت معنی داری
وجود دارد. اما بین بی تفاوتی دبیران نسبت به ارباب رجوع بر اساس سبکهای رهبری عاملیت
وخادمیت تفاوت معنی داری وجود ندارد
Machine summary:
"و فرض صفر نه تنها با ٠/٠٥ ≥P بلکه با ٠٠١≥P نیز رد می شود یعنی اینکه تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات بی تفاوتی دبیران بر اساس سبکهای رهبری مدیران مدارس آنان، از نظر آماری معنی دار است .
و فرض صفر نه تنها با ٠/٠٥ ≥P بلکه با ٠/٠١ ≥P نیز رد می شود یعنی اینکه تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات بی تفاوتی دبیران نسبت به مدیر از نظر آماری معنی دار است فرضیه ٣ : فرضیه شماره ٣ یعنی « بی تفاوتی سازمانی دبیران نسبت به سازمان بر اساس سبکهای رهبری خادمیت وعاملیت مدیران مدارس آنان متفاوت است »، برای آزمون فرضیه از آزمون t مستقل استفاده شده است که نتایج در جدول شماره (٣) ارائه شده است .
فرضیه ٤ : فرضیه شماره ٤ یعنی « بی تفاوتی سازمانی دبیران نسبت به کار بر اساس سبکهای رهبری خادمیت وعاملیت مدیران مدارس آنان متفاوت است »، برای آزمون فرضیه از آزمون t مستقل استفاده شده است که در نتایج حاصله ، t محاسبه شده برابر( ٤=t) ودرجه آرادی( ١٦٣)وسطح معنی داری برابرصفرمی باشد .
فرضیه شماره ٥ یعنی « بی تفاوتی سازمانی دبیران نسبت به ارباب رجوع بر اساس سبکهای رهبری خادمیت وعاملیت مدیران مدارس آنان متفاوت است »، برای آزمون فرضیه از آزمون t مستقل استفاده شده است که در نتایج بدست آمده t محاسبه شده برابر (١٢١٣=t) و درجه آزادی١٦٣ وسطح معنی داری برابر صفر می باشد ."