Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادراک
شده در دانش آموزان تیز هوش بود. جهت انجام پژوهش حاضر از بین کلیه دانش آموزان دبیرستان
تیز هوشان شهر ابهر 170 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد .سپس پرسشنامه های
کمال گرایی، تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراک شده در بین آنها اجرا گردید .نتایج ضریب
همبستگی پیرسون نشان داد بین استرس ادراک شده مثبت با کمال گرایی مثبت رابطه مثبت و با
کمال گرایی منفی رابطه منفی وجود دارد (P>0/05) و بین استرس ادراک شده منفی با کمال گرایی
منفی رابطه مثبت وجود دارد (P>0/01). بین استرس ادراک شده مثبت و مولفه های پذیرش، تمرکز
مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت رابطه مثبت و با تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و فاجعه سازی رابطه
منفی وجود دارد P>0/01). بین استرس ادراک شده منفی و مولفه های نشخوار گری، تمرکز مجدد
بر برنامه ریزی و فاجعه سازی رابطه مثبت و باپذیرش، تمرکز مجدد مثبت، دیدگاه پذیری و ارزیابی
مجدد مثبت رابطه منفی وجود دارد (P>0/01). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ، فاجعه سازی ، نشخوارگری و کمال گرایی منفی می توانند 27
واریانس استرس ادراک شده منفی را تبیین کنند. و ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه
ریزی ،پذیرش به همراه ملامت خویشتن می توانند 27 ٪ واریانس استرس ادراک شده مثبت را تبیین
کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با ایجاد تغییر در وضعیت کمال گرایی و تنظیم شناختی
هیجان می توان وضعیت استرس ادراک شده را تغییر داد.
Machine summary:
"با توجه به این که F مشاهده شده معنی دار است و٢٧% واریانس استرس ادراک شـده منفـی توسط متغیر هایتمرکز مجدد بر برنامه ریزی ، فاجعه سـازی ، نشـخوارگری و کمـال گرایـی منفـی تبیین می شود، ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان می دهد که در مدل اول متغیر تمرکـز مجدد بر برنامه ریزی ( ٠/٣٩ =β) با توجه به آماره T می تواند تغییـرات مربـوط بـه اسـترس ادراک شده منفی رابا اطمینان ٩٩% پیش بینی کند .
با توجه به این که F مشاهده شده معنی دار است و٢٧% واریـانس استرس ادراک شده مثبت توسط متغیر هایارزیابی مجدد مثبت ، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ،پذیرشو ملامت خویشتن تبیین می شود، ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان می دهد کـه در مـدل اول متغیر ارزیابی مجدد مثبت ( ٠/٣٦ =β) با توجه به آماره T می تواند تغییرات مربوط به اسـترس ادراک شده مثبت رابا اطمینان ٩٩% پیش بینی کند .
این نتیجه بـا نتـایج پژوهشـهای بشـرپور،نریمانی و عیسـی زادگـان (١٣٩٢)؛ شــافران ومانســل (٢٠١٠)؛بشــارت و همکــاران (١٣٨٦)؛ فراســت و همکــاران (١٩٩١)؛بشــارت و همکاران (١٣٨٨)؛پاشا و بزرگیان (١٣٩٠)؛راجیرو و همکاران (٢٠٠٨) همسو می باشد در تبییین این نتیجه می توان گفت ؛ کمال گرایی به عنوان مجموعه ای از معیارهای بسیار بالا برای عملکرد است که با خود ارزیابی های منفی انتقادات و سرزنش خـود همـراه مـی باشـد(تشـمن ،٢٠٠٥)."