Abstract:
منابع انسانی کارآمد و پرانگیزه در افزایش اثر بخشی هر سازمانی نقش مهم و اساسی ایفا می کند. شناخت میزان رضایت شغلی کارکنان به مدیران در پیشرفت و بهبود بهره وری منابع انسانی یاری می رساند. بر اساس پژوهشهای موجود، عوامل مختلفی در میزان رضایت شغلی اثر دارد. این عوامل در سازمانها بسته به اندازه، فرهنگ، نظام جبران خدمت، نظام ارتقای شغلی، نوع تولید و سایر شرایط محیطی سازمان، متفاوت است. در این پژوهش بر اساس فرضیه ها و آزمونهای علمی انجام شده، سعی شده است تا عوامل موثر و مرتبط با رضایت شغلی در بخش دولتی به دست آید. به این منظور بخشهای مختلف دولتی در کشور مورد کاوی شد و مشخص شد که در بخش دولتی کدام عوامل برای متغیر وابسته رضایت شغلی نقش پیش بینی کننده را دارد و کدام یک از متغیرهای مستقل همچون نحوه ارتقای شغلی، نظام ارزشیابی، سطح درآمد و سبک رهبری ارتباط معناداری با رضایت شغلی دارد.
Machine summary:
جدول ٣- آزمون فرضیه ارتباط بین استفاده از مدیران مامور و نارضایتی شغلی (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتایج جدول ٤ نشان می دهد که براساس آزمون مجذور کای پیرسون در سطح احتمال ٩٥ درصد میان نظام نامناسب ارزشیابی و نارضایتی شغلی ارتباط معناداری وجود دارد.
جدول ٦ ارتباط بین عدم مشارکت کارکنان و نارضایتی شغلی (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتایج جدول ٧ نشان می دهد که بر اساس آزمون مجذور کای پیرسون در سطح احتمال ٩٥ درصد میان نارضایتی از همکاران و نارضایتی شغلی ارتباط معناداری وجود دارد و این نارضایتی از همکاران می تواند رضایت شغلی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
جدول ٧- ارتباط بین نارضایتی از همکارن و نارضایتی شغلی (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتایج جدول ٨ نشان می دهد که بر اساس آزمون مجذور کای پیرسون در سطح احتمال ٩٩/٩ درصد میان نبود امنیت شغلی کارکنان و نارضایتی شغلی ارتباط معناداری وجود دارد و رضایتمندی شغلی تحت تأثیر امنیت شغلی منابع وزارت قرار می گیرد.
;”A Comparative analyisis of job satisfaction among public and private sector professional”; The Innovation Journal, Vol.
K. ;”personal predictors of job satisfaction for the public sector manager: implications for management practice and development in a developing economy”; the journal of business in Developing nations, Vol. 4,Article1,www.
; “ Well – being at work : A cross national analysis of the levels and determinats of job satisfaction “ ; Journa of Socio – Economics, Vol. 29.
; Work and job satisfaction in the Public sector ; Totowa , N.