Abstract:
تعامل تولیدکنندگان و خریداران سازمانی را تنها می توان در زمینه اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی آن درک کرد. بنابر این بر اساس عنوان مقاله، چارچوب نظری استخراج گردید و فرضیه های تحقیق تدوین گشت. سپس بر اساس مروری بر ادبیات، پرسشنامه ذیربط طراحی و میان نمونه ای متشکل از پرسنل واحد فروش شرکت جم، به عنوان تولید کننده یا عرضه کننده، و مهمترین خریداران سازمانی توزیع و داده های مفید جمع آوری گردید. با استفاده از آزمون های «تی» یک نمونه ای و فریدمن اقدام به آزمون فرضیه های تحقیق (شامل چهار گروه از متغیرهای محیط، جو، بازیگران و فرایند تعامل) و رتبه بندی آنها، بر مبنای اهمیت، گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر آن است که چهار گروه متغیربر تعامل تولیدکننده و خریداران سازمانی محصولات پتروشیمی تاثیرگذار می باشد. اگر چه اهمیت عوامل مذکور یکسان نمی باشد (ویژگی های بازیگران دارای بیشترین تاثیر و فرآیند تعامل دارای کمترین تاثیر می باشد).
Machine summary:
مدل های فرآیند خرید سازمانی واضح است که وجود یک مدل از رفتار خریداران سازمانی می تواند بسیار مطلوب باشد چرا کـه تولیدکننـده و خریـدار را از عوامل و متغیرهای کلیدی که تعاملات میان طرفین را تحت تاثیر قرار می دهند آگاه خواهد کرد.
سـیرت و همکاران (١٩٥٦) تصمیم خرید را شامل فرآیندهای ذیل می دانستند: ءا الف ) فرآیندهای عمومی ب )فرآیندهای ارتباطی ء ءا ء ء ءا ج ) فرآیندهای حل مساله ٢-٣- مدل وبستر(١٩٦٥) وبستر برای تشریح فرآیند خرید، مدلی مشتمل بر چهار آیتم ذیل را ارائه نمود: ب ء الف ) شناسایی مساله ب ) تعیین ب وظایف خریدار از سوی سازمان ج ) تحقیق و جست و جو برای شناسایی عرضه کنندگان محصول یا خدمت مورد نظر و تعیین معیارهای ارزیابی د) ارزیابی عرضه کنندگان و انتخاب از میان آنها ٢-٤- مدل رابینسون ءب ، فاریس ء ءب و ویند (١٩٦٧) این مدل که تحت عنوان مدل شبکه خرید ء ء ءب شناخته می شودبرای بررسی خرید سازمانی، هشت مرحله خریدا ءب را بـا سـه نـوع موقعیت خریداب ترکیب می کند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
جدول ١- نتایج آزمون آماری فرضیه های اصلی تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) ٩-١- فرضیه اصلی شماره یک با توجه به آنکه آماره آزمون بزرگ تر از مقدار بحرانی بوده (٢٢/٤٢٩>١/٩٨٠) و در ناحیـه H١قـرار گرفتـه اسـت ؛ در سـطح خطای ٥ درصد می توان فرضیه پژوهش را پذیرفت و بدین ترتیب در سـطح اطمینـان ٩٥ درصـدمی تـوان گفـت کـه عوامـل محیطی بر تعامل شرکت پتروشیمی جم و خریداران سازمانی محصولات آن تاثیر دارد.