Abstract:
روش گسترش کیفیت عملکرد یکی از موثرترین ابزارهای طراحی و بهبود کیفیت است که به منظور تامین نیازهای مشتری و افزایش رضایت وی از محصول یا خدمت مورد نظر به کار برده میشود. هدف کلی این تحقیق بکارگیری تکنیک توسعه عملکرد کیفی جهت ارتقا کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان میباشد. اگرچه فرآیند کامل گسترش کیفیت عملکرد دارای چهار فاز است، اما در این مطالعه به فاز خانه کیفیت به عنوان فاز بنیادی فرآیند بسنده شد. در این تحقیق ابتدا، انتظارات و خواسته های بیماران از خدمات بخش اورژانس با استفاده از مصاحبه با بیماران، خبرگان و مطالعات کتابخانهای تعیین شد . سپس پرسشنامهای از خواستهها طراحی و پس از تائید روائی آن به کمک خبرگان بین مراجعین توزیع شد و به کمک آلفای کرونباخ پایائی آن برابر با792/ 0 محاسبه شد. سپس به رتبه بندی خواستهها به کمک خبرگان، و وزندهی آنها بکمک مدل کاردینال پرداختیم. این مدل از رتبهبندی گزینهها استفاده میکند همچنین جمعآوری اطلاعات در این روش نسبت به دیگر روشها چون تحلیل آنالیز سلسله مراتبی بسیار راحتتر و دقیقتر انجام میگیرد. در مرحله بعد به کمک تکنیک گروه اسمی الزامات فنی تعیین شدند سپس به تکمیل ماتریس خانه کیفیت با توجه به خواستهها و الزامات فنی پرداختیم. که مهمترین خواستههای فنی استخدام پرسنل ماهر و ایجاد رشته مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی میباشد .
Machine summary:
ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان با بکارگیری QFD و کاردینال چکیده روش گسترش کیفیت عملکرد یکی از موثرترین ابزارهای طراحی و بهبود کیفیت است که به منظور تأمین نیازهای مشتری و افزایش رضایت وی از محصول یا خدمت مورد نظر به کار برده میشود.
هدف کلی این تحقیق بکارگیری تکنیک توسعه عملکرد کیفی جهت ارتقا کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان میباشد.
)سرمد، ١٣٨٠( یکی از روشهای مورد استفاده برای شناسایی و بهبود خواستههای مشتریان استفاده از تکنیک QFD است.
)آصفزاده، ١٣٢٠( هدف کلی این تحقیق بکارگیری تکنیک توسعه عملکرد کیفی جهت ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بیمارستان میباشد.
سوال اصلی تحقیق: ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در نتیجه بکارگیری QFD چگونه خواهد بود؟ ٥- روش تحقیق در این پژوهش پس از شناسائی خواستههای مراجعین به کمک مصاحبه با آنها و خبرگان پرسشنامه را تهیه کردیم..
در این مرحله برای شناسایی الزامات فنی از تکنیک گروه اسمی استفاده کردیم.
)نیک پژوه، ١٣٨٨( سپس به تشکیل خانه کیفیت و تکمیل ماتریس ارتباطات به کمک خبرگان و نهایتا رتبهبندی الزامات فنی پرداختیم.
٧- تجزیه و تحلیل دادهها (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) ٦-ماتریس خانه کیفیت ٨- بحث و نتیجهگیری روش کاردینال با روندی بسیار ساده تر نسبت به روشهای معمول تصمیمگیری مانند AHP نتایج صحیح تر و دقیق تری ارائه میکند که نتایج بدست آمده میتواند بعنوان درجات اهمیت خواستههای مشتریان وارد خانه کیفیت شود.