Abstract:
تبلیغات پیشبردی یکی از چهار عنصر اصلی ترکیب عناصر بازاریابی شرکت است. ابزارهای اصلی تبلغات پیشبردی، شامل پیشبرد فروش، روابط عمومی ، فروش شخصی، بازاریابی مسقیم،آگهیهای تبلیغاتی میباشند. این ابزارها در هماهنگی با یکدیگر، امکان نیل به اهداف ارتباطی شرکت را فراهم میسازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی عناصر تبلیغات پیشبردی (آمیخته ترفیع و تشویق ) موثر در جذب مشتری در شعب بانک سپه در شهر اردبیل میباشد . روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و.جامعه آماری: شامل کلیه افراد استفاده کننده از 18 شعبه بانک سپه شهر اردبیل میباشد.حجم نمونه برآورد شده 196 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.ابزار اندازه گیری پرسشنامه 27 سوالی محقق ساخته بود که عناصر تاثیرگذار در تبلیغات پیشبردی را در 5 عنصر تبلیغات،فروش شخصی،پیشبرد فروش، روابط عمومی، بازاریابی مسقیم مورد مطالعه قرار داد . ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرون باخ 797/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد . نتایج نشان داد از دیدگاه افراد مورد مطالعه مولفه پیشبرد فروش بیشترین اثر را در جذب مشتریان داشته است.
Machine summary:
این روش ها شامل تعامل مستقیم بین نیروی فروش شرکت و مشتریان اسـت فـروش شخصـی اصلی ترین کانال ارتباطی در صنعت بانک داری میباشد اگرچه اخیرا مفهـوم فـروش خـدمات مالی بسیار کم توسعه یافته است با این حال بخش تحویل داری و مـدیریت شـعب بـه طـور خاص به عنوان کلید رابطه با مشتری دیده میشود.
آزمون فرضیه دوم : ١ : پیشبرد فروش بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل تاثیر دارد ٠ : پیشبرد فروش و جذب مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل تاثیر ندارد جدول (٤)شاخص های تحلیل رگرسیونی تاثیر پیشبرد فروش بر جذب مشتریان (رجوع شود به تصویر صفحه) این جدول ضـریب رگرسـونی پیشـبرد فـروش و جـذب مشـتریان را نشـان میدهـد.
آزمون فرضیه سوم : ١ : روابط عمومی بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل تاثیر دارد ٠ : روابط عمومی بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل تاثیر ندارد جدول (٦) شاخص های تحلیل رگرسیونی تاثیر روابط عمومی بر جذب مشتریان (رجوع شود به تصویر صفحه) این جدول ضـریب رگرسـونی روابـط عمـومی و جـذب مشـتریان را نشـان میدهـد.
ضـریب همبستگی بین این دو متغیر ٠/٥٥٧ میباشد ، بنابر ایـن تـاثیر متغییـر مسـتقل بـر متغیـر وابسـته پذیرفته میشود ، با توجه به مقدار ضریب تعیین میتـوان گفـت حـدود ٣١ درصـد از تغییـرات جذب مشتریان توسط فروش شخصی قابل تبیین اسـت و بـا توجـه بـه مقـدار آمـاره دوربـین واتسون فرض استقلال خطاها تایید میشود جدول (٩) ضریب رگرسیونی تاثیر فروش شخصی بر جذب مشتریان (رجوع شود به تصویر صفحه) میتوان معادله رگرسیونی زیر را برای پیش بینی میزان جذب مشتریان بر حسب فروش شخصی تنظیم کرد.