Abstract:
هدف از این پژوهش تاثیر میزان شاخصها (استقلال طلبی، ریسک پذیری، خلاقیت و انگیزه) و
سناریوهای کارآفرینی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات واحد تهران می باشد. این
تحقیق از نظر هدف توصیفی- همبستگی و از نظر راهبردی پیمایشی است. به منظور گردآوری داده ها
0 برآورد شده / از پرسش نامه استفاده شده است. ضریب پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 803
است. نمونه آماری مشتمل بر 200 نفر از دانشجویان دانشکده های فنی مهندسی، کشاورزی، علوم
اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه آزاد در سال 93 بود که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای
انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS
انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بین کارآفرینی و شاخص های آن ارتباط وجود دارد.
همچنین تفاوتی میان روحیه ی کارآفرینی دختران و پسران دیده نشد. امادر دانشجویان دانشکده های
مختلف متفاوت بود به طوری که دانش آموختگان دانشکده های فنی مهندسی و علوم انسانی تقریباعملکرد مشابه ای داشتند. اما دانشجویان علوم اجتماعی و کشاورزی ازروحیه کارآفرینی کمتر برخوردار بودند
Machine summary:
بدری و همکاران(١٣٨٧) در تحقیقی با عنوان " بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان" به این یافته ها دست پیدا کردند که قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت بالاتر از حد میانگین بود اما نمرات ریسک پذیری از متوسط نمره معیار پایینتر بود.
یافته ها روش تجزیه و تحلیل داده ها: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به P – مقدار (معنی داری) که کوچکتر از سطح معنی داری ٠/٠٥ =α است ، می توان نتیجه گرفت بین خلاقیت و تمایل دانشجویان به کارآفرینی رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به P – مقدار (معنی داری) که کوچکتر از سطح معنی داری ٠/٠٥ =α است ، می توان نتیجه گرفت بین ریسک پذیری و تمایل دانشجویان به کارآفرینی رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد.