Abstract:
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانش آموزان دارای تجربه خودآزاری بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ناحیه 1 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 96-1395بودند. برای انتخاب حجم نمونه از یک مدرسه پسرانه دوره دوم متوسطه و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 26 دانش آموز پسر بر اساس نظر مشاور و معلم مدرسه که تجربه خودآزاری داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 13 نفر (گروه آزمایش) و 13 نفر (گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودانتقادی تامپسون و زاروف و ادراک شایستگی هارتر و برنامه آموزش اکت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی دانش آموزان دارای تجربه خودآزاری تاثیر دارد (001/0>P). در واقع آموزش پذیرش و تعهد باعث کاهش خودانتقادی و افزایش ادراک شایستگی دانش آموزان دارای تجربه خودآزاری می شود.
The aim of this study was the effect of teaching acceptance and commitment with self-criticism and perceived competence in students with experience of self-harm. Quasi experimental research design and pretest-posttest control group design. The population of male high school students in the academic year 2016-2017 was the city of Tabriz. To select a sample from a boys' school to two secondary school and purposive sampling of 26 students, according to advisor and teacher at the experience of self-harm were selected and randomly divided into two groups of 13 students (experimental group) and 13 students (control group) were included. To collect the data, Self-criticism questionnaire Thompso & Zuroff, perceived competence, Harter and training acceptance and commitment programs were. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Results showed that teaching acceptance and commitment on self-criticism and perceived competence influences students with the experience of self-harm. In fact, active learning and increased self-criticism reduces the perceived competence students with the experience of self-harm can result. Therefore, active education on self-criticism and improvement of competencies students with the experience of self-harm are recommended.
Machine summary:
"از آنجایی که دوره نوجوانی با کمال گرایی ، تعیین اهداف و معیارهای بزرگ و غیرواقعی ، تلاش زیاد برای رقابت و برتری جویی ، نیاز قابل توجه به تأیید توسط دیگران ، خودانتقادی و آسیب پذیری نسبت به احساس شکست و احساس گناه مشخص می شود؛ لذا هدف مداخلات روان شناختی کمک به نوجوانان به منظور مقابله با چالش های فوق می باشد (باگبی و رکتور، ١٩٩٨) که یکی از این مداخلات درمان اکت (پذیرش و تعهد) است .
Hayes, Wilson & Astrvsahl خلاف رویکرد شناختی مستقیما بر روی احساس گناه و خودانتقادی عمل نمی کند، بلکه سودمندی و کارکرد تجارب روان شناختی نظیر افکار، خاطرات و احساسات روان شناختی را هدف قرار می دهد و فعالیت های معنی دار زندگی را بدون توجه به وجودشان پیشگیری می کند و از این طریق بر احساس گناه و خودانتقادی تأثیر دارد.
تبیین دیگر این یافته ، بر اساس نقش رویکردهای درمانی مبتنی بر موج سوم (آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد) می توان گفت فرد به کمک درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نسبت به گذشته جرأت مندتر شده و می تواند چرخه ی معیوب انتقاد نسبت به خویش و همچنین ترسیم انتظارات سطح بالا از خود را مورد سؤال قرار دهد و با نگاهی جدید و دلسوزانه نسبت به خود؛ معیارهای واقعی و توقعات قابل دستیابی که مستلزم سختی و آزار نباشد را بازطراحی کند (نف و مک گیهی F٢٧، ٢٠١٠) بنابراین کاهش خودانتقادی دور از انتظار نیست .
To collect the data, Self-criticism questionnaire Thompso & Zuroff, perceived competence, Harter and training acceptance and commitment programs were."