Abstract:
تمرین معلمی اوج فعالیت های تربیت معلم است که همه موقعیت های یادگیری را فرصت هایی برای موفقیت و شکست برای دانشجو– معلم فراهم می کند. این تحقیق با هدف استنباط دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه و نمونه آماری در این پژوهش یکی است و از روش کل شماری استفاده شد. برای تحلیل داده ها از فراوانی و درصد فراوانی در سطح آمار توصیفی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مهم ترین مشکلات درس تمرین معلمی گذراندن تمرین معلمی در مدارس شهری علیرغم اشتغال اولیه دانشجویان در مدارس روستایی، فرصت نداشتن مدرسان برای بحث و گفتگو با دانشجویان در موردنقد و بررسی شیوه های تدریس و رفع مشکلات احتمالی، مهارت ناکافی معلمان راهنما در استفاده از رسانه ها و فناوری های نوین آموزشی و پایین بودن سطح معلومات آنان از تئوری های تعلیم و تربیت، روانشناسی رشد و نظریه های یادگیری و نداشتن تسلط کافی معلمان راهنما در استفاده از روش ها و الگوهای تدریس است.
Internship is the apex of teacher training which converts learning situations into
opportunities for the student-teacher's success. The present paper aims at
identifying the problems concerning the internship (teaching practice) course in
Farhangian University and finding appropriate solutions to overcome them. This
is with a view to improve the quality of the internship course in order to ease the
student teachers entrance into the profession of teaching. Questionnaires were
used to collect data for the present descriptive research. The participants in the
research are the same as the whole statistical population. For data analysis,
frequency and frequency percentage in descriptive statistics are used. Findings
show that the most important problems regarding the internship course are:
observing teachers in urban schools while having their initial employment in
rural ones, teachers' lack of time for discussion with the students on reviewing
and criticizing teaching methods and on overcoming the potential problems of
school, teachers' insufficient skills in using media and new educational
technologies, school teachers' low understanding of the educational theories,
developmental psychology, and learning theories, and finally school teachers'
insufficient mastering on using appropriate teaching methods and models.
Machine summary:
"یافته ها نشان داد که مهم ترین مشکلات درس تمرین معلمی گذراندن تمرین معلمی در مدارس شهری علیرغم اشتغال اولیه دانشجویان در مدارس روستایی ، فرصت نداشتن مدرسان برای بحث و گفتگو با دانشجویان در مورد نقد و بررسی شیوه های تدریس و رفع مشکلات احتمالی ، مهارت ناکافی معلمان راهنما در استفاده از رسانه ها و فناوری های نوین آموزشی و پایین بودن سطح معلومات آنان از تئوری های تعلیم و تربیت ، روانشناسی رشد و نظریه های یادگیری و نداشتن تسلط کافی معلمان راهنما در استفاده از روش ها و الگوهای تدریس است .
اهمیت و ضرورت اجرای برنامه ی تمرین معلمی برای کسب صلاحیت حرفه ای در معلمان تا آن حد است که بدون گذراندن واحدهای مربوط در این زمینه نباید به دانش اموختگان مراکز تربیت معلم گواهینامه صلاحیت تدریس بدهند و اداره کلاس های درس و تدریس دروس گوناگون را به آنان محول کنند (صافی ، ١٣٨٩).
Martin & Wilkerson آنچه مهم است وجود معلمانی باتجربه و باصلاحیت و مدیرانی توانمند در مدارس است تا با همفکری و همکاری با یکدیگر و با مدرسان درس تمرین معلمی ، به سؤال های بی شمار دانشجو- معلمان پاسخ روشنی دهند، مشکلات آموزشی و تربیتی آن ها را حل کنند، تا از این رهگذر آنان آمادگی نسبی خود را برای احراز شغل معلمی به دست آورند.
The present paper aims at identifying the problems concerning the internship (teaching practice) course in Farhangian University and finding appropriate solutions to overcome them."