Abstract:
هدف از این مقاله بررسی نقش آگهی های بازرگانی تلویزیون در ترویج سبک زندگی می باشد.در این راستا پس از مطالعه تحقیقات پیشین در این حوزه، از مولفه های سبک زندگی بوردیو به منظور ارزیابی مولفه های ترویج سبک زندگی استفاده شده است.مولفه های مورد بررسی در این مدل با تمرکز بر سه طبقه اجتماعی بالا، پایین و متوسط با تکنیک تحلیل محتوای کمی مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری این تحقیق کلیه پیام های بازرگانی پخش شده شبکه جم در زمستان 1394 می باشد.نتایج بررسی نشان داد که هر چهار مقوله مورد بررسی(لوازم داخلی محیط خانه، محیط بیرون خانه، ورزش ها و تفریحات و نقش های منزلتی) سبک زندگی مرتبط با طبقات بالای اجتماعی را ترویج می نمایند.همچنین نتایج بررسی نشان داد که تمرکز اصلی این تبلیغات بر ترویج سبک زندگی منطبق با طبقات بالای اجتماعی در دو مقوله "لوازم داخلی محیط خانه"و" محیط بیرون خانه" می باشد
Machine summary:
نتایج بررسی نشان داد هر چهار مقولة موردبررسی (لوازم محیط داخلی خانه، محیط بیرون خانه، ورزشها و تفریحات، و نقشهای منزلتی) سبک زندگی مرتبط با طبقات بالای اجتماعی را ترویج میکنند.
همچنین نتایج بررسی نشان داد تمرکز اصلی این تبلیغات بر ترویج سبک زندگی منطبق با طبقات بالای اجتماعی در دو مقولة «لوازم محیط داخلی خانه» و «محیط بیرون خانه» است.
سؤال اصلی تحقیق این است که آگهیهای بازرگانی تلویزیونی پخششده از شبکة جم چه نوع سبک زندگی را ترویج میکنند.
ازسویدیگر، برخی از متفکران ارتباط میان تبلیغات تجاری و مصرف کالاها و خدمات را ازطریق واسطهای نظری با عنوان دستکاری توضیح میدهند و معتقدند، در این فرایند ارتباطی، آگهیهای بازرگانی با تأثیرگذاری بر نگرشها و دستکاری مخاطبان در آنها نیاز کاذب ایجاد میکنند (گیویان و احمدی 1389: 5).
این نتایج نشان میدهد که هر چهار متغیر (لوازم محیط داخلی خانه، محیط بیرون خانه، ورزشها و تفریحات، و نقشهای منزلتی) سبک زندگی مرتبط با طبقة اجتماعی بالای جامعه را ترویج میکنند.
همانطورکه در شکل 1 مشخص شده است 79 درصد تبلیغات تجاری که در آنها لوازم محیط داخلی خانه نمایش داده شده است سبک زندگی مرتبط با طبقة بالای اجتماع را ترویج میکند.
در این تحقیق به بررسی نقش آگهیهای بازرگانی پخششده از شبکة جم در ترویج سبک زندگی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمی پرداخته شد.
نتایج تحقیق نشان داد تبلیغات پخششده از شبکة جم سبک زندگی مصرفگرا و وابسته به طبقات بالای اجتماعی را ترویج میکند.
این تحقیقات نیز نشان دادند تبلیغات تلویزیونی سبک زندگی مصرفگرایی را در جامعه ترویج میکنند.