Abstract:
یکی از فعالیت های اصلی در مدیریت دانش، فرایند تسهیم دانش میان کارکنان می باشد. تسهیم دانش تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد کارکنان دارد و از طرفی می تواند عملکرد سازمانی را بهبود بخشد و موجب دستیابی سازمان به عملکرد بالاتری در میان رقبا شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تسهیم دانش و ارتباط بین کارکنان بر عملکرد کارکنان در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری می باشد. جامعه آماری این پژوهش روسای ادارات ستادی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری بوده که 45 نفر می باشند. این پژوهش از نظر نوع ، توصیفی بوده و از نظر هدف، کاربردی می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که این ضریب برای متغیرهای تسهیم دانش،ارتباط بین کارکنان و عملکرد کارکنان به ترتیب، مقدار 0/889،0/713 و0/889 بدست آمده است.داده ها با استفاده از دو نرم افزارSPSS و 1isre1مورد تحلیل قرار گرفت که نتایج این پژوهش نشان داد تسهیم دانش و ارتباط بین کارکنان بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Machine summary:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تسهیم دانش و ارتباط بین کارکنان بر عملکرد کارکنان در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری می باشد.
داده ها با استفاده از دو نرم افزار spss و lisrel مورد تحلیل قرار گرفت که نتایج این پژوهش نشان داد تسهیم دانش و ارتباط بین کارکنان بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
امروزه اهمیت مدیریت دانش به عنوان یک سلاح مهم برای حفظ مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانها به رسمیت شناخته شده و نتایج پژوهش های متعدد صورت گرفته در نقاط مختلف دنیا حاکی از اثر مستقیم مدیریت دانش بر بهبود عملکرد می باشد، به طوریکه چنانچه کیفیت دانش سازمانی خوب باشد، می توان انتظار داشت که عملکرد مدیریت و سازمان به میزان قابل توجهی بهبود باید(زاید و همکاران، 2012).
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش با کیفیت خدمات در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی شهر کرمان از دیدگاه کارکنان مربوطه انجام گرفته است.
یافته های این پژوهش نشان داد که تسهیم دانش نه تنها بر عملکرد کارکنان تاثیر دارد بلکه عملکرد سازمان را نیز افزایش می دهد.
این پژوهش همچنین نشان داد فعالیتهایی از قبیل فرهنگ سازمانی، پاداش، حمایت مدیران و ساختار سازمانی باعث تقویت فعالیتهای تسهیم دانش شده و در نتیجه عملکرد کارکنان و سازمان افزایش خواهد یافت.
داده های این پژوهش با استفاده از رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت که در نهایت نتایج این پژوهش نشان دادکه تسهیم دانش و ارتباط بین کارکنان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان دارد.