Abstract:
هدف :یکی از شیوههای جدید خرید که مزایای بیشماری دارد؛ خرید آنلاین است. در این راستا با توجه به جایگاه زنان بعنوان بازیگران اصلی تصمیمگیر خرید در خانواده هدف پژوهش حاضر، شناسائی عوامل موثر بر تمایل زنان به استفاده از خرید آنلاین است.
روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. دادههای میدانی با استفاده تکنیک مصاحبه عمیق و معیار اشباع نظری در بین 15نفر از زنان تهرانی که تجربه خرید آنلاین داشتهاند گردآوری شدهاست. مصاحبههای صورت گرفته ضبط و پس از پیادهسازی مرحلة تحلیل با استفاده از روش کلایزی و نرم افزار MAXQDA10 صورت پذیرفته است.
یافتهها: براساس تحلیل دادهها هفت مضمون اصلی امکانات و تسهیلات، سازگاری و پذیرش اجتماعی، پیشبردهای فروش، ویژگیهای مشتری، ادراک از سیستم خرید آنلاین، ویژگیهای وب و محصول و کامیابی در خرید از مصاحبهها استخراج شد. نتایج بدست آمده بر لزوم اتخاذ تدابیری به منظور افزایش منافع زنان از خرید آنلاین و از طرفی کاهش ریسک ادراک شده به وسیله اعتماد سازی تاکید دارد بعلاوه فروشگاههای آنلاین ضروریست با استفاده از تکنیکهای برای زنان کامیابی در خرید آنلاین ایجاد نمایند.
Machine summary:
هرناندز٣ و همکاران (٢٠١١) تحقیقی با عنوان سن ، درآمد و جنسیت انجام دادند، راجع بـه اینکه آیا واقعاً آن ها تعدیل گرهای خرید آنلاین هستند؟ هدف آن ها این بود که بررسی کنند آیا ویژگی های سن ، جنسیت و درآمد بر رفتار خرید آنلاین افـراد تـأثیر مـی گـذارد؟ افـراد دارای تجربه خرید آنلاین تجزیه و تحلیل شدند، نتایج آن ها نشان می دهد که جنسـیت بـر رفتـار یـا ادراک از تجارت الکترونیک برای افراد دارای تجربۀ استفاده از اینترنت تـأثیری نداشـته اسـت .
An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping, Business Process Management Journal, 21 (6): 13-30.
Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model, Journal of Business Research, 62, 565–571 Hassanein, kh.
The effect of web interface features on consumer online purchase intentions, Journal of Business Research ,62, 5–13.
The impact of perceived channel utilities, shopping orientations, and demographics on the consumer's online buying behavior, Journal of Computer-Mediated Communication, 5(2).
Effects of consumer characteristics on their acceptance of online shopping: Comparisons among different product types, Computers in Human Behavior, 24, 48–65.
Trust considerations on attitudes towards online purchasing: The moderating effect of privacy and security concerns, Journal of Business Research, 63, 1018–1024.
A study on the impact of consumer risk perception and innovativeness on online shopping in India, International Journal of Retail & Distribution Management, 43 (2): 148 – 166.