Abstract:
ناتوانی در بازداری پاسخ و برنامهریزی از مهمترین عوامل موثر، ابتلا به اختلال سلوک هستند. این پژوهش با هدف مقایسهی اثربخشی توانبخشی رایانهیار و آموزش والدین براساس رویکرد آدلری در بهبود بازداریپاسخ و برنامهریزی کودکان مبتلا به اختلال سلوک صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری را کلیهی دانشآموزان پسر 10-7 سال مدارس ابتدایی و استثنایی شهرستان بهارستان تهران تشکیل میدادند. نمونهی این مطالعه، 68 دانشآموز مبتلا به اختلال سلوک بودند که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و در سه گروه آدلری (24 نفر)، رایانهیار (23نفر) و کنترل (21نفر) گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها آزمون قلبها و گلها، برج لندن، پرسشنامه مرضی کودکان، مقیاس تشخیص اختلال سلوک، ماتریسهای پیشرنده ریون و نرمافزار پیشبرد شناختی مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که توانبخشی رایانهیار و آموزش والدین براساس رویکرد آدلری در مقایسه با گروه کنترل اثربخشی معناداری بر افزایش توانایی بازداریپاسخ و برنامهریزی دارند. همچنین یافتهها نشان داد که توانبخشی رایانهیار در افزایش توانایی بازداریپاسخ و آموزش والدین براساس آدلری در افزایش توانایی برنامهریزی برتری دارند. بنابراین، میتوان گفت که هم رویکرد آدلری و هم روش رایانهیار با وجود تفاوت در مبانی نظری و محتوای آموزش، میتوانند روشهای کارآمدی در بهبود بازداریپاسخ و توانایی برنامهریزی کودکان مبتلا به اختلال سلوک باشند.
Machine summary:
این پژوهش بـا هـدف مقایسـۀ اثربخشـی توانبخشـی رایانه یارو آموزش والدین براساس رویکرد آدلری در بهبود بـازداری پاسـخ و برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال سلوک انجام شد.
در نتیجـه این سؤال پیش می آیدکه آیا آموزش والـدین بـارویکـرد آدلـری بـه بهبـود بـازداری پاسـخ و برنامه ریزی منجر می شود؟به همین منظور، یکی از اهـداف پـژوهش حاضـر تعیـین اثربخشـی آموزش والدین بارویکرد آدلری (STEP) بر بهبود توانایی بازداریپاسخ و برنامه ریزی کودکان مبتلابه اختلال سلوک بود.
brain plasticity تحقیق نیز نشان می دهدکه بازتوانی شناختی رایانه یار در بهبود کارکردهـای اجرایـی اثربخشـی معناداری دارند (میلتون ١، ٢٠١٠؛سازمان پزشکی هداسه ٢، ٢٠١١؛ کسلرو لاکایو٣، ٢٠١١؛ بیدل ، مک لرنون ، کولینز٤، ٢٠١١)،اماازآن جا که این مطالعات اغلب بر روی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه و بیش فعـال انجـام شـده بـود،ایـن سـؤال پـیش مـی آیـدکـه آیـا برنامـه هـای بازتوانیشناخی رایانه یاربه بهبود کارکردهای اجرایی (بازداری پاسـخ و برنامـه ریـزی) کودکـان مبتلابه اختلال سلوک نیز منجر می شود؟به همین دلیل یکی دیگر از اهـداف پـژوهش حاضـر تعیین اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر بهبود توانایی بازداری پاسخ و برنامه ریزی کودکـان مبتلابه اختلال سلوک بود.
آیا تفاوت معناداری بین آموزش والدین بارویکرد آدلری (STEP)و بازتوانی شناختی رایانه یار در بهبود توانایی بازداری پاسخ و برنامه ریزی کودکان مبتلابه اخـتلال سـلوک وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بودو طرح پیش آزمون -پس آزمون با چند گروه اجرا شـد وبه لحاظ هدف کاربردی است .
Exploring the efficacy of parental training with Adlerian approach on coping styles of mothers of children with oppositional defiant disorder & on reduction 0f ODD symptoms.