Abstract:
پژوهشهای پیشین در زمینه توسعه محصول جدید، به نقش مشارکت ذینفعان اشاره کردهاند؛ اما تلاشهای اندکی برای ارائه یک مدل تجربی که تاثیر جداگانه ابعاد مختلف مشارکت ذینفعان و تاثیرآنها بر عملکرد را بررسی کرده باشد، صورت گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مشارکت مشتریان، تامینکنندگان و گروههای میانوظیفهای در توسعه محصول جدید بر عملکرد سازمان و تشریح نقش میانجی عملکرد توسعه محصول جدید است. این مطالعه بر اساس روش پژوهش توصیفی و با بررسی شرکتهای تولیدکننده سختافزار در صنعت فناوری اطلاعات انجام شده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری آزمون شدهاند. نتایج نشاندهندهی تاثیر مثبت مشارکت گروههای میانوظیفهای و تامینکنندگان در توسعه محصول جدید بر عملکرد سازمانی است؛ همچنین مطالعه حاضر نمایانگر تایید نقش میانجی عملکرد توسعه محصول جدید در رابطه مشارکت ذینفعان و عملکرد کلی شرکت است.
Machine summary:
هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر مشارکت مشتریان ، تأمین کنندگان و گروه های میان وظیفه ای در توسعه محصول جدید بر عملکرد سازمان و تشریح نقش میانجی عملکرد توسعه محصول جدید است .
نتایج نشان دهنده ی تأثیر مثبت مشارکت گروه های میان وظیفه ای و تأمین کنندگان در توسعه محصول جدید بر عملکرد سازمانی است ؛ همچنین مطالعه حاضر نمایانگر تأیید نقش میانجی عملکرد توسعه محصول جدید در رابطه مشارکت ذینفعان و عملکرد کلی شرکت است .
با توجه به این شکاف نظری، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشارکت ذینفعـان ، شـامل تامین کنندگان ، مشتریان و گروه های میان وظیفه ای بر عملکرد کلی سازمان با درنظرگرفتن نقش میانجی عملکرد توسعه محصول جدید است .
بر اساس این مدل ، مشارکت ذینفعان با سه بعد مشارکت تأمین کنندگان ، مشارکت مشتریان و مشارکت گروه های میان وظیفه ای، به صورت غیرمستقیم از طریق عملکرد توسعه محصول جدید و همچنین به صورت مستقیم ، بر عملکرد سازمان تأثیر دارد.
فرضیه ٩: مشارکت گروه های میان وظیفه ای در توسعه محصول جدید بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت دارد.
بر اساس یافته ها، بیشتر فرضیه های پـژوهش تأیید شد که نشان دهنده ی تأثیر ابعاد مختلف مشارکت بر عملکرد اسـت ؛ البتـه در میـان تمـامی ابعاد، مشارکت گروه های میان وظیفه ای در توسعه محصول جدید بـالاترین قابلیـت تبیـین کننـده عملکرد را داشته است و این تأثیر، نه تنها بر عملکرد مالی و غیرمالی توسعه محصول جدید، بلکه بر عملکرد کلی شرکت ، مانند رشد فروش ، سـهم بـازار و بازگشـت سـرمایه اسـت .
Managing Cross-Functional Cooperation for New Product Development Success.