Abstract:
مدرسه سالم مدرسهای است که در آن امنیت همهجانبة
دانش آموزان و معلمان تضمین شود. اساسا هیچ چیز
جایگزین آن نمیشود که دانش آموزان به سلامت به پدر و
مادرء و معلمان به خانوادهشان برسند. مدیران متعهد هر روز
دانش آموز و معلم مدرسهشان هم به سلامت به آغوش گرم
خانواده با زگشتهاند و ضمن شکرگزاری, آمادة فردایی تازه و
یک روز پراضطراب دیگر میشوند. در این میان, مرور بعضی
از حوادث دردناک حوزة آموزشوپرورش در دهة اخیرء در
عملی شدن و تحقق عینی این ضمانت تردید ایجاد میکند.
دانش مدیریت ربسک بهعنوان یک دانش میان رشتهای.
موّرترین ابزار برای پیشگیری از آسیبهای مدرسهای یا
کاهش بروز آنهاست. در این مقاله. چشمانداز مقدماتی
دانش مدیریت و ارزیابی ریسک برای مدیران مدارس
ترسیم شده است.
Machine summary:
مطابق مستندات مرتبط با ارزیابی ریسک مندرج در استانداردهای بین المللی، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مدارس باید فرایند شناسایی خطرها و ارزیابی ریسک ها را جهت تعیین کنترل های لازم برای کاهش ریسک های رویدادها اجرا کند.
هدف کلی فرایند ارزیابی ریسک، این استکه ضمن شناسایی و درک خطرهایی که ممکن است در جریان فعالیت های مدرسه ایجاد شوند، اطمینان دهند که ریسکها برای افراد ناشی از این خطرها، ارزیابی، اولویتبندی و تا سطح قابلقبولی کنترل میشوند.
چنین سیستمی مدارس را به تکوین خطمشی ایمنی و بهداشتی، ایجاد اهداف و فرایندهای دستیابی به تعهدادت خطمشی، انجام دادن کارهای لازم برای بهبود عملکرد و اثبات انطباق سیستم با الزامات این استاندارد قادر میسازد.
این امر با استقرار سیستم مدیریت ریسک مدارس، که ترکیبی از تصمیمهایی برای حذف، جایگزینی، کنترل مهندسی و کنترلهای اداری خطر در همه سطوح و فعالیت های مدرسه ای است، تحقق میپذیرد.